Logo

دندانپزشکی بیماران سالمند در کلینیک مینوسا

دندانپزشکی سالمندان

مردم روزبه‌روز جوان‌تر نمی‌شوند، اما به لطف پیشرفت‌های پزشکی و فناوری می‌توانند بیشتر از همیشه زندگی کنند. این بدان معناست که شما می‌توانید از سلامت کلی خود، از جمله سلامت دهان و دندان، مراقبت بهتری داشته باشید.

افراد مسن باید به روشی کمی متفاوت به‌سلامت دهان و دندان نگاه کنند. این ممکن است به معنای تغییر روال منظم مراقبت از دهان شما باشد تا شامل برخی از مراحل یا محصولات جدید باشد یا ممکن است به معنای حل برخی از مشکلات دندانی باشد که برای مدت طولانی به‌تعویق‌افتاده‌اند. بیایید در مورد اینکه چرا دندانپزشکی بیماران سالمند بسیار مهم است، چه مواردی باید در نظر گرفته شود و چگونه لبخندی شاد و سالم در هر سنی داشته باشیم صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید : افزایش زیبایی دندان‌ها با لمینت: هزینه لمینت دندان در دندانپزشکی مینوسا

دندانپزشک بیماران سالمندان

با افزایش سن چگونه باید از دندان‌های خود مراقبت کنید؟

دندان‌های ما با افزایش سن تغییر می‌کنند. ابتدا به این فکر کنید که 60، 70 یا 80 سال ساییدگی و پارگی با بقیه بدن چه می‌کند و سپس همین موضوع  را برای دندان‌ها در نظر بگیرید. خوردن سه وعده غذایی در روز (به‌علاوه میان وعده‌ها) به طور اجتناب‌ناپذیری می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.

فراتر از ساییدگی و پارگی عمومی، شرایطی ایجاد می‌شود که با افزایش سن، مینای دندان و عاج را ضعیف می‌کند. استرس مادام‌العمر، داروهای مصرفی و غیره. شرایط می‌تواند باعث ساییدن یا فشردن بیش از حد دندان‌ها شود. بافت‌ها و لثه‌هایی که شامل لثه‌ها، دندان‌ها و فک شما می‌شوند با افزایش سن ضعیف می‌شوند. لثه‌های ما عقب می‌نشینند و به‌مرورزمان تراکم استخوان خود را از دست می‌دهیم.

مراقبت‌های دندان‌های بیماران سالمند:

  1. یک روال مراقبت از دهان و دندان از همیشه مهم‌تر است.
  2. دندان‌های خود را حداقل  روزی دو بار مسواک بزنید.
  3. از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  4. حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  5. حداقل یک‌بار در روز از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.
  6. هر شش ماه یکبار برای معاینه دهان و تمیزکردن حرفه‌ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مشکلات رایج سلامت دهان در سالمند :

افزایش سن، مشکلات سلامتی مختلفی از جمله برخی از مشکلات رایج دهان را به همراه دارد. در ادامه به شرح برخی از آنها می‌پردازیم.

مشکلات لثه

بیماری لثه در بزرگسالان به‌ویژه افراد مسن بسیار شایع است. دندان مصنوعی نامناسب، مشکلات تغذیه‌ای و سال‌ها استفاده از تنباکو می‌تواند به‌اندازه برخی بیماری‌های طولانی‌مدت و مزمن مانند سرطان و دیابت مضر باشد.

 شکاف‌ها

با ضعیف شدن مینای دندان و عاج، حفره‌ها شایع‌تر می‌شوند. پوسیدگی کنترل نشده می‌تواند به‌اندازه‌ای آسیب وارد کند که نیاز به کشیدن دندان داشته باشد.

سرطان دهان

سرطان‌های دهان به‌اندازه انواع دیگر مانند ریه و روده بزرگ شایع نیستند، اما می‌توانند در افراد مسن به‌ویژه مردان رخ دهند. خطر ابتلا به سرطان دهان با افزایش سن، به‌ویژه در افرادی که بیماری‌های مزمنی مانند بیماری قلبی و دیابت دارند، افزایش می‌یابد. غربالگری سرطان دهان، ترجیحاً توسط دندانپزشکان، برای همه افراد مسن توصیه می‌شود.

از دست‌ دادن دندان

ازدست‌دادن دندان در افراد مسن معمولاً به دلیل بیماری لثه رخ می‌دهد. همه عوامل فوق، سیگارکشیدن طولانی‌مدت و رژیم غذایی نامناسب می‌توانند وضعیت را بدتر کنند. البته یکی از راه‌حل‌های مشکل از دست داد دندان ایمپلنت است:

برخلاف سایر راه‌حل‌های جایگزینی دندان، ایمپلنت‌های دندانی در واقع باعث رشد استخوان سالم، ادغام با استخوان و رسانایی استخوان می‌شوند. در بیشتر موارد می‌توان آنها را در یک عمل جراحی کوچک تحت بی‌حسی موضعی قرارداد، اگرچه درمان تحت آرام‌بخش برای بیماران عصبی و فوبیا نیز در دسترس است. البته این موضوع به نحوه ایمپلنت دندان در کلینیک هم بستگی دارد

ایمپلنت دندان را می‌توان در مواردی که بیماران یک، چند یا حتی همه دندان‌های ازدست‌رفته دارند استفاده کرد. برای بیش از یک دندان ازدست‌رفته اغلب ممکن است بیش از یک دندان جایگزین به یک ایمپلنت منفرد متصل شود، بسته به اینکه دندان‌ها از کدام قسمت دهان ازدست‌رفته‌اند.

برای سالمندان بسیار مهم است که به طور منظم با تیم دندانپزشکی بیماران سالمند قرار ملاقات بگذارند تا مطمئن شوند که از مشکلات دندانی مشکل‌ساز احتمالی آگاه هستند. تیم دندانپزشکی بیماران سالمند می‌تواند خطوط لثه را تمیز کند، سرطان دهان را غربالگری کند و نگرانی‌هایی مانند خشکی دهان و حفره‌ها را برطرف کند.

دندانپزشک بیماران سالمند

مراقبت از دندان سالمند چگونه باید باشد؟

به عزیزان خود توصیه کنید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنند تا از بیماری لثه و پوسیدگی دندان جلوگیری شود. افراد مسن باید از مسواک نرم تا متوسط ​​استفاده کنند. ممکن است لازم باشد به آنها یادآوری کنید که وقتی از شکل خارج شد آن را تغییر دهند.

اگر افراد مسن اطراف شما در تمیزکردن دندان‌های خود مشکل دارند، ممکن است به کمک نیاز داشته باشند. اما، ممکن است از اینکه باید از شما برای مراقب خود کمک بخواهند احساس خجالت کنند. اگر آنها مراقبت‌های خانگی 24 ساعته دریافت می‌کنند، دستیار آنها باید روش‌های مختلفی را امتحان کند تا زمانی که بهترین راه‌حل را پیدا کنند. برای مثال، برخی افراد کج کردن سرخود را برای رسیدن راحت‌تر به همه دندان‌ها مفید می‌دانند.

بیشتر بخوانید : جراحی دندان عقل

وسایل کمکی مانند مسواک برقی می‌تواند برای افراد مسن با محدودیت حرکت مفید باشد. اگر فردی در گرفتن یک مسواک استاندارد مشکل داشته باشد، ممکن است بتواند با یک دسته انعطاف‌پذیر که مخصوص طراحی شده است، آن را بهتر اداره کند. از طرف دیگر، می‌توان یک فوم روی دسته مسواک پیچید تا گرفتن آن را تسهیل کند. دهان‌شویه‌ها و ژل‌های حاوی فلوراید را می‌توان علاوه بر مسواک زدن در مراقبت از دهان سالمندان نیز استفاده کرد، زیرا می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های دندانی کمک کنند.

مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها در هر سنی مهم است. حتی اگر احساس می‌کنید مشکلی وجود ندارد، باز هم مهم است که به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر از مزایای خاصی بهره‌مند هستید، می‌توانید درمان رایگان دریافت کنید و همچنین ممکن است از طریق طرح درآمد کم واجد شرایط کمک باشید.

چگونه می‌توانم دندان‌ها و لثه‌هایم را سالم نگه دارم؟

برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌ها و مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است. برای برخی از افراد، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل آرتروز یا ضعف در بازوها یا دست‌ها می‌تواند دشوار باشد. دستگیره‌های مخصوص، مسواک‌های برقی یا مسواک‌هایی با سر کوچک ممکن است کمک کنند.

چند وقت یکبار باید چک آپ کنم؟

بر اساس سلامت دندان‌ها و لثه‌ها، دندانپزشک شما در کلینیک دندانپزشکی مینوسا تصمیم می‌گیرد که چند وقت یک‌بار برای معاینه به آنها مراجعه کنید. این توصیه احتمالاً بین 12 تا 24 ماه است، اگرچه می‌تواند هر شش ماه یکبار باشد. دندانپزشک شما مطمئن می‌شود که هیچ مشکلی در حال پیشرفت نیست و به شما می‌گوید که چگونه از مشکلات بعدی مانند بیماری لثه جلوگیری کنید.

چگونه می‌توانم دندانپزشک سالمندان پیدا کنم؟

با استفاده از وب‌سایت‌ها می‌توانید دندانپزشک نزدیک خود را جستجو کنید. دندانپزشکان حوضه آبریز خاصی ندارند. این بدان معناست که شما می‌توانید دندانپزشکی بیماران سالمند را پیدا کنید که مناسب شما در هر منطقه‌ای باشد، چه خانه، محل کار یا مکان دیگری.

ممکن است متوجه شوید که برخی از دندانپزشکان یک لیست انتظار برای قرار ملاقات دارند. دیگران ممکن است اصلاً نتوانند بیماران جدید را قبول کنند. با چندین مرکز دندانپزشکی بیماران سالمند  تماس بگیرید تا پزشکی را پیدا کنید که بتواند برای مشکل شما خدمات ارائه دهد.

منطقه شما همچنین ممکن است دارای یک مرکز دسترسی دندانپزشکی بیماران سالمند باشد که می‌تواند افرادی را که دندانپزشک معمولی ندارند درمان کند.

همچنین دندانپزشکان خصوصی و کسانی وجود دارند که ترکیبی از قرارهای ملاقات خصوصی ارائه می‌دهند. دندانپزشکی که تمام وقت‌های خود را پرکرده است، ممکن است قرارهای خصوصی در دسترس داشته باشد، اما هزینه آنها با قرار ملاقات متفاوت است.

اگر شرایط پزشکی یا ناتوانی دارید که استفاده از جراحی دندان محلی را دشوار می‌کند، ممکن است خدمات دندانپزشکی اجتماعی وجود داشته باشد. این خدمات دسترسی آسانی به جراحی یا سایر سازگاری‌های مناسب برای افراد دارای ناتوانی جسمی دارند. آنها همچنین دارای دندانپزشکان هستند که در زمینه درمان بیماران با شرایط خاص آموزش‌دیده‌اند.

هزینه درمان دندان چقدر است؟

هزینه به نوع درمان دندان بستگی دارد، روش‌های پیچیده‌تر گران‌تر هستند. قبل از انجام کاری بررسی کنید که هزینه‌های دقیق یک دوره کامل درمان چقدر است.

خدمات دندانپزشکی کلینیک مینوسا برای بیماران سالمند در خانه:

خدمات درمان بالینی که در خانه اعمال می‌شود به‌گونه‌ای تنظیم شده است که اطمینان حاصل شود که تمام اقدامات لازم برای درمان پوسیدگی دندان، کاربرد ایمپلنت، پروتز و کشیدن دندان انجام می‌شود. در کلینیک مینوسا محیطی استریل برای دندانپزشکی بیماران سالمند فراهم می‌شود تا درمان سالمی در منزل دریافت کنند.

معاینه و روش‌های اشعه ایکس انجام می‌شود و این فرایند همراه با دندانپزشکان متخصص آغاز می‌شود. برای یک روش درمانی مطمئن و سالم کافی است که بیماران آدرس محل سکونت خود را به دندانپزشکی بیماران سالمند اطلاع دهند و پس از تعیین وقت، خدمات دندانپزشکی بیماران سالمند شما به منزل شما آمده و عمل شروع می‌شود.

پروتز دندان ثابت در دندانپزشکی بیماران سالمند:

پروتزهای دندانی ثابتی که با چسبیدن به دهان تثبیت می‌شوند که نمی‌توانند داوطلبانه خارج شوند. پروتز دندان ثابت که بیشتر برای افرادی که دندان کمتری ازدست‌داده‌اند استفاده می‌شود. پس از عمل که با کوچک کردن دندان موجود با برش شروع می‌شود، دندان موجود فرد پوشانده شده و سپس پروتز بر روی آن سوار می‌شود.

تهیه و تعویض پروتزهای ثابت که از مواد مختلف قابل تولید است حدود 10 روز زمان می‌برد و در این مدت فرد باید 4 تا 5 بار به دندانپزشک مراجعه کند. برای استفاده از پروتزهای ثابت که طول عمر آن‌ها بسته به ماده مورداستفاده متفاوت است، ابتدا دندان فرد کوچک شده و سپس اندازه‌گیری‌های دقیق انجام می‌شود. رنگ پروتز دندانی که قرار است اعمال شود با بیمار تعیین می‌شود. در این مرحله، مهم این است که پروتزی را اعمال کنید که با دندان‌های موجود یکسانی داشته باشد. در ویزیت بعدی، پروتز تهیه شده بر روی مدل مورد تمرین قرار می‌گیرد.

سپس تماس دندان آماده شده با سایر دندان‌ها و بافت‌های اطراف به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس پروتز دندان بر روی بیمار تمرین می‌شود و در صورت عدم وجود ناراحتی، پروتز روی دندان ثابت می‌شود. بقایای چسب تمیز می‌شود و بیمار از جزئیات و طول عمر دندان و مراقبت از دهان مطلع می‌شود. جویدن در پروتزهای ثابت راحت‌تر است. به گفتار و ظاهر فرد کمک می‌کند.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «دندانپزشکی بیماران سالمند در کلینیک مینوسا»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی