آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

دلایل ایجاد طعم تلخ در دهان

علل ایجاد طعم تلخ در دهان:

هرگونه تغییر در توانایی چشایی را از نظر پزشکی Dysgeusia می نامند. جوانه های چشایی در دهان ما پنج نوع طعم اساسی را تشخیص می دهد: شیرین ، شور ، ترش ، اومامی و تلخ.

برای تشخیص طعم های پیچیده حس بویایی نیز ضروری است. بنابراین وقتی فردی از عفونت های تنفسی رنج می برد و حس بویایی وی کاهش می یابد ، حس چشایی وی نیز تغییر می کند. تغییر طعم ، به ویژه طعم تلخ  می تواند باعث از بین رفتن اشتهای فرد شود. زیرا تلخی مداوم در دهان مانع از خوردن هر چیزی می شود. علاوه بر مشکلات تنفسی ، دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث تلخی در دهان می شود.

تلخی دهان

چه عواملی باعث ایجاد طعم تلخ در دهان می شوند:

شرایط بهداشتی دهان و دندان:

فردی که در دهان دچار عفونت شده است ، مانند بیماری لثه ، آبسه در دندان یا التهاب لثه ، ممکن است طعم تلخی در دهان خود تجربه کند. گاهی اوقات افراد به اجزای تشکیل دهنده پر کننده های دندان حساسیت نشان می دهند و به همین دلیل تلخی دهان را تجربه می کند.

بیماری ریفلاکس اسیدی

یکی از دلایل اصلی این بیماری که به عنوان ریفلاکس اسیدی و یا بیماری ریفلاکس معده (مری) شناخته می شود. فردی که از این بیماری رنج می برد ، اسید معده به گلو وارد می شود. بنابراین هنگام غذا خوردن احساس تلخی در دهان می کند.

دلایل اصلی بیماری ریفلاکس اسید ، پرخوری ، خوردن غذاهای پرادویه و چرب و غذا خوردن در زمان نامناسب است. علاوه بر تلخی در دهان ، سایر علائم بیماری ریفلاکس اسیدی سوزش معده ، بوی بد دهان ، سردرد ، نفخ ، گاز ، تهوع و گلو درد است.

بیشتر بدانید: جراحی دندان عقل به صورت تخصصی

فنیل تیوکاربامید (PTC)

یک فرد عادی با حدود ده هزار جوانه چشایی متولد می شود. بعضی از افراد قادر به چشیدن فنیل تیوكاربامید ، یك ترکیب تلخ هستند كه باعث می شود آنها بیش از دیگران مستعد تلخی دهان شوند.

دارو

دلیل دیگر تلخی در دهان مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی (برای بیماران مبتلا به استرس و افسردگی تجویز می شود) ، ویتامین های قبل از تولد (به زنان باردار داده می شود) و حتی آنتی بیوتیک های معمول می باشد.

آجیل

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف آجیل ، می تواند منجر به ایجاد طعم تلخی در دهان شود. این تغییر طعم می تواند بلافاصله پس از مصرف آجیل اتفاق بیافتد یا چند روز بعد ایجاد شود. فرد مبتلا ممکن است روزها و حتی گاهی هفته ها این طعم تلخ را تجربه کند.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی ، مانند افزایش و کاهش سطح استروژن ، که در بانوان در دوران قاعدگی یا در دوران بارداری رخ می دهد ، می تواند باعث چنین تغییراتی در طعم دهان شود.

مسمومیت با فلز

مسمومیت با سرب ، مس و جیوه می تواند باعث تلخی و نوعی طعم فلزی در دهان شخصی شود. که تلخی در دهان را تجربه می کند.

بیماری ها

افرادی که از بیماری هایی مانند زردی ، دیابت ، سرطان یا اختلال عملکرد کلیه رنج می برند مستعد تغییر در طعم دهان می شوند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

فردی که به طور مرتب دندان های خود را مسواک نمی زند ، می تواند باکتری و میکروب در دهان خود جمع شود که می تواند طعم تلخی در پی داشته باشد.

روش های درمان طعم تلخ دهان

• – درمان برای رفع تلخی دهان ابتدا با تعیین علت دقیق آن سپس انجام اقدامات لازم و مصرف دارو برای از بین بردن آن است.
  • – دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید . بعد از مسواک زدن از دهان شویه های دارویی استفاده کنید. نخ دندان کشیدن منظم برای جلوگیری از تجمع میکروب ها و باکتری ها میان دندان ها نیز بسیار مهم است.
  • – یک درمان خانگی موثر برای از بین بردن تلخی دهان مسواک زدن با مخلوط جوش شیرین و نمک است. این مخلوط در مبارزه با عفونت های دندانی و همچنین در از بین بردن پلاک دندان بسیار مفید است.
  • – مصرف مرکبات یا مصرف آب میوه هایی مانند آب پرتقال یا آب لیمو تولید بزاق را تحریک می کند. بنابراین به از بین بردن طعم تلخ کمک می کند.
  • – جویدن دارچین و میخک چند بار در روز نیز به کاهش طعم تلخ کمک می کند.
  • – طعم تلخ دهان پس از غذا خوردن ، به دلیل سوء هاضمه یا ریفلاکس اسید ، می توان با خوردن غذا در حد مناسب است. اجتناب از غذاهای تند و سرخ شده و داشتن وعده های غذایی کوچک و منظم در زمان مناسب ، آن را درمان کرد.

طعم تلخ در دهان یک بیماری خیلی جدی نیست. با رعایت ساده درمان های خانگی فوق الذکر ، حفظ بهداشت دهان و دندان و اقداماتی جهت بهبود هضم غذا می توانید. از شر طعم تلخ در دهان خلاص شوید.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دندان و لثه می‌باشد.

طعم تلخ دهان

6 دیدگاه دربارهٔ «دلایل ایجاد طعم تلخ در دهان»