آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

درمان کانال ریشه چیست و چه انتظاری از آن می‌رود؟

در حین انجام درمان ریشه، ریشه دندان ممکن است ترک خورده باشد و همچنین ابزارها در کانال شکسته شوند و یا کانال را سوراخ کنند، این باعث می‌شود که دندان به طور موثر پر نشود، در صورت بروز عوارض، دندانپزشک می‌تواند مشکل را اصلاح و درمان کانال ریشه را تکمیل کند.

درمان کانال ریشه که به عنوان درمان اندودنتیک نیز شناخته می‌شود، یک روش درمانی دندان برای از بین بردن عفونت از داخل دندان است، این روش همچنین می‌تواند دندان را از عفونت‌های بعدی محافظت کند، درمان اندودنتیک در قسمت خمیری دندان که همان کانال ریشه است، انجام می‌شود.

در مورد مشکلات دهان و دندان بخوانید …

ریشه دندان

حقایق سریع در مورد درمان کانال ریشه

• درمان ریشه برای از بین بردن اعصاب از پالپ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • تصور می‌شود درمان اندودنتیک یک روش بسیار دردناک است. اما در واقع این یک روش تسکین دهنده درد است.
  • روش درمانی اندودنتیک همان روش عصب کشی دندان است.

درمان کانال ریشه چیست؟

کانال ریشه، درمان نیست بلکه بخشی از دندان است. در واقع، این بخش تو خالی دندان است که شامل بافت عصبی، رگ‌های خونی و سلول‌های دیگر است که به‌ عنوان پالپ نیز شناخته می‌شود. دندان از تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج دندان عمدتاً بالای لثه قرار دارد. در حالی که ریشه در زیر تاج و در داخل فک می‌باشد. ریشه‌ها، دندان را به استخوان فک متصل می‌کنند.

درون تاج و ریشه یا همان کانال ریشه، یک قسمت خمیری شکل وجود دارد که پالپ نامیده می‌شود. پالپ، دندان را تغذیه کرده و رطوبت مواد اطراف را فراهم می‌کند. اعصاب موجود در پالپ، گرما و سرما را به عنوان درد حس می‌کند.

روش دندانپزشکی که معمولاً به عنوان کانال ریشه شناخته می‌شود، در واقع درمان غدد درون ریز داخل دندان است. با این حال، اصطلاح کانال ریشه معمولاً برای صحبت در مورد این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مراحل درمان کانال ریشه

درمان ریشه در سه مرحله انجام می‌شود:

تمیز کردن کانال ریشه

ابتدا دندانپزشک هرآنچه را که درون کانال ریشه وجود دارد، از بین می‌برد. برای این کار، بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می‌گیرد. سپس دندانپزشک سوراخ کوچکی بر روی سطح دندان برای دسترسی به بافت پالپ آن ایجاد می‌کند. سپس بافت پالپ بیمار و مرده را از بین رفته و از دندان خارج می‌شود.

پرکردن کانال ریشه

در مرحله بعد، دندانپزشک کانال با استفاده از سوزن‌های نازک و محلول آب نمک تمیز و ضدعفونی می‌کند. سپس دندان با ماده‌ای مانند لاستیک پر شده و با استفاده از سیمان چسبنده کانال‌ها به طور کامل مهر و موم می‌شوند. پس از درمان ریشه کانال، دندان مرده است و بیمار دردی را در آن دندان احساس نخواهد کرد. زیرا بافت عصبی برداشته شده و عفونت از بین رفته است.

اضافه کردن تاج یا پر کردن دندان

پس از خارج شدن عصب و از بین رفتن آن، دندان شکننده تر از گذشته خواهد بود. دندان بدون پالپ باید از ربات متصل کننده دندان به استخوان تغذیه کند. به همین دلیل، با گذشت زمان دندان شکننده‌تر می‌شود. بنابراین به تاج یا پرکننده برای محافظت نیاز دارد.

تا زمانی که تاج دندان یا پر شدن آن به صورت کامل انجام نشود، بیمار باید از جویدن و استفاده از آن دندان پرهیز کند. اما پس از قرار گرفتن تاج یا پر شدن دندان، فرد می‌تواند مانند گذشته از دندان استفاده کند. درمان کانال ریشه اغلب تنها در یک جلسه انجام می‌شود. اما اگر کانال‌ها خمیده باشند و یا چند کانال با عفونت های بزرگ موجود باشند، ممکن است به یک یا دو جلسه اضافی نیاز داشته باشد.

درمان کانال ریشه تا چه اندازه دردناک است؟

درد یکی از ترس‌های بزرگ موجود در مورد این نوع درمان است. اما درمانی که توسط یک دندانپزشک ماهر انجام شود، نسبتا بدون درد خواهد بود. دردی که در هنگام درمان احساس می‌شود، ناشی از عفونت دندان است. در حقیقت درمان ریشه باعث ایجاد درد نمی‌شود، بلکه به کاهش آن کمک می‌کند. همچنین دندانپزشک با استفاده از بی حسی موضعی، درد ناشی از درمان را تسکین می‌دهد.

پس از درمان، وجود برخی از حساسیت‌ها طبیعی است. اما این حساسیت‌ها موقتی بوده و ممکن است داروهای بدون نسخه برای تسکین آن کافی باشند. علاوه بر این، دندانپزشک ممکن است داروهای آنتی بیوتیک را برای تکمیل درمان یا جلوگیری از عفونت تجویز کند.

همه چیز درباره عصب کشی دندان

چه افرادی به درمان کانال ریشه نیاز خواهند داشت؟

اگر پالپ دندان آسیب دیده یا بیمار باشد، نمی‌تواند خود را به طور طبیعی ترمیم کند و در نتیجه بافت می‌میرد. در صورت وجود حفره‌های عمیق، دندان ترک خورده یا دندان‌های پرشده سست، باکتری‌ها می‌توانند وارد پالپ دندان شوند. در نهایت باکتری‌ها باعث از بین رفتن پالپ می‌شوند. اگر باکتری از طریق دهانه ریشه به استخوان نفوذ کند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در آن شود. عفونت باعث ضعف استخوان و تجزیه آن می‌شود. رباط‌های اطراف دندان متورم شده و دندان شل می‌شود.

آسیب به پالپ باعث حساسیت دندان نسبت به گرمی و سردی می‌شود. علاوه بر این، ممکن است در هنگام جویدن احساس درد وجود داشته و همچنین برخی از افراد درد مداوم و شدید را تجربه کنند.

بدون درمان، عفونت گسترش می‌یابد. در این صورت، دندان در نهایت شل شده و نیاز به کشیدن دارد. برخی از بیماران، کشیدن دندان را انتخاب می‌کند. به ویژه اگر دندان به شدت صدمه دیده باشد یا دندان قابل ترمیم نباشد. این شامل پوسیدگی شدید، تروما یا از بین رفتن استخوان به دلیل بیماری پریودنتال یا لثه است.

عوارض درمان کانال ریشه

مانند هر روش پزشکی دیگر، پس از درمان کانال ریشه دندان ممکن است عوارض رخ دهند. گاهی اوقات، دندانپزشک ممکن است در دندانی که 4 کانال ریشه دارد، تنها 3 تای آنها را پیدا کند. اگر یک کانال دندان بدون درمان باقی بماند، ممکن است عفونت ادامه یابد و به استخوان برسد. دندانپزشک همچنین باید اطمینان حاصل کند که مواد پر کننده به اندازه کافی بوده و داخل کانال به خوبی پر شده است. اگر کانال ریشه به درستی پر نشود، عفونت ممکن است به طور مجدد برگردد.

در حین انجام درمان ریشه، ریشه دندان ممکن است ترک خورده باشد و همچنین ابزارها در کانال شکسته شوند و یا کانال را سوراخ کنند. این باعث می‌شود که دندان به طور موثر پر نشود. در صورت بروز عوارض، دندانپزشک می‌تواند مشکل را اصلاح و درمان کانال ریشه را تکمیل کند.

برای جلوگیری از ایجاد عوارض، بیماران باید همواره از دستورالعمل‌های دندانپزشک پیروی کنند. پس از انجام درمان ریشه، یک ترمیم دائمی مانند تاج ضروری است.

پیشگیری از ایجاد مشکلات دندان

• برای جلوگیری از ایجاد عفونت، پوسیدگی دندان و بیماری لثه، دندانپزشکان توصیه می‌کنند:
  • قبل از رفتن به رختخواب دندان‌ها را مسواک بزنید.
  • مسواک زدن دندان‌ها حداقل یک بار در روز، با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید ضروری است.
  • برای مسواک زدن دندان، از یک مسواک مناسب استفاده کرده و آن را به طور مرتب جایگزین کنید.
  • به طور منظم، معاینات دندان پزشکی و پاکسازی دندان را دنبال کنید.
  • استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها و جلوگیری از ایجاد پلاک
  • اجتناب از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای قندی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • درزگیرهای دندان نیز می‌توانند از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کنند.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان از جمله ایمپلنت دندان، لمینت دندان، کامپوزیت دندان، جراحی تخصصی دندان و لثه، پرکردن دندان با امالگام و …. می باشد.

6 دیدگاه دربارهٔ «درمان کانال ریشه چیست و چه انتظاری از آن می‌رود؟»