Logo

علت خشکی دهان چیست؟ راهنمای درمان خشک شدن دهان

دهان ما یکی از آسان ترین راه ها، برای ورود بیماری ها به بدن ما است. بزاق به دلیل خاصیت ضد باکتری و فیزیولوژیکی ، می تواند از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند و مراقبت های دهان و دندان را ارائه داد. جدای از آن ، این غذا همچنین برای مرطوب نگه داشتن دهان با بزاق و تنظیم تعادل pH عمل می کند. وقتی بزاق کمتر ترشح می شود ، محیطی ایجاد می شود که حتی ضعیف ترین میکروارگانیسم ها می توانند در آن تکثیر شوند.

بزاق عامل مهمی است که به هضم غذا کمک می کند ، از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می کند ، با کنترل باکتری های دهان از عفونت جلوگیری می کند و جویدن و بلع را تسهیل می کند. تا انتهای این مطلب با کلینیک مینوسا همراه باشید.

درمان خشکی دهان و عوامل بروز آن: خشکی دهان برای چیست؟

از خشکی دهان در دندانپزشکی به عنوان خشکی دهان یاد می شود که در نتیجه کاهش عملکرد ترشح بزاقی غدد بزاقی رخ می دهد. کاهش ترشح بزاق می تواند مشکلات جدی در دهان ایجاد کند.خشکی دهان در صورت عدم درمان مشکلات جدی ایجاد می کند. این مشکل که با اکثریت قریب به اتفاق در زندگی روزمره جدی گرفته نمی شود ، باعث التهاب لثه می شود.

 دهان خشک می تواند با استفاده از فشار خون ، آلرژی ، داروهای ضد افسردگی ، داروها یا پس از رادیوتراپی و شیمی درمانی خود را بروز دهد. در بیمار ، علائمی مانند سوزش در زبان ، تشنگی مکرر ، بوی بد دهان ، مشکل در صحبت کردن ، مشکل در استفاده از پروتز ، اختلال چشایی در لبه لب بوجود می‌آید. مقدار ناکافی بزاق همچنین باعث کاهش مواد معدنی مختلف مانند کلسیم و فسفات در ساختار بزاق می شود. کمبود مواد معدنی منجر به افزایش پوسیدگی دندان می شود. بنابراین خشکی دهان باید جدی گرفته شود و قطعاً باید با پزشکان مربوطه مشورت شود.

اگر از خشکی دهان رنج می برید ، به این معنی است که بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان ندارید. این وضعیت به ویژه در هنگام عصبانیت ، عصبی بودن و تحت فشار روانی (ترس ، استرس) می تواند شدیدتر باشد. مشکل خشکی دهان بیمار را آزار می دهد ، اما علاوه بر این ، می تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند یا نشانه یک بیماری جدی باشد.

خشکی دهان

چه بیماری هایی باعث خشکی دهان میشود

پیری بیولوژیکی: این یک عامل موثر است ، اما به تنهایی موثر نیست. تغییر در سطح هورمون ها در دوران یائسگی عاملی است که می تواند باعث خشکی دهان در زنان شود.

بیماری های سیستمیک: آسم ، اختلال تیروئید ، نارسایی کلیوی ، بیماری های روماتیسمی ، سندرم شوگرن ، (بیماری شایع بافت کلاژن ، که به دلیل نارسایی پارگی و غدد بزاقی با خشکی در چشم ، دهان و بینی ظاهر می شود) ، آسیب سیستم ایمنی (ایدز، دیابت) ، فشار خون تحریک پذیر می تواند باعث خشکی دهان موقتی شود.

کاهش توانایی جویدن: اگر غذاهای مایع و نرم در عادات غذایی شما غالب باشد ، عملکرد جویدن ممکن است کاهش یابد.

برداشتن غدد بزاقی با جراحی.

نفس کشیدن از طریق دهان.

کمبود ویتامین های B کمپلکس.

رادیوتراپی و شیمی درمانی: داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند بزاق را غلیظ می کنند. به این ترتیب باعث ایجاد احساس خشکی در دهان می شود. در درمان تشکیلات توموری در اطراف سر و گردن ، غدد بزاقی در محیط دهان تحت تأثیر آتروفی با اثر گرمای موجود در رادیوتراپی ها قرار می گیرند. به همین دلیل ، کاهش جریان بزاق رخ می دهد.

داروها: بیش از 400 نوع دارو باعث خشکی دهان می شود. مانند داروهای ضد افسردگی ، ادرار آورها ، داروهای فشار خون ، آنتی هیستامین ها ، بازکننده های بینی ، مسکن ها.

مصرف کافئین و الکل: خشکی دهان در بسیاری از لوله ها ، سیگار برگ و افراد سیگاری کاملاً رایج است.

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان میشود

کمبود چندین ویتامین می‌تواند باعث خشکی دهان شود. این ویتامین‌ها عبارتند از:

  • ویتامین A: کمبود این ویتامین می‌تواند باعث خشکی دهان و مشکلات و بیماری‌های ناشی از آن شود. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و باید با دقت استفاده شود تا بیش از مقدار توصیه شده از آن مصرف نشود
  • ویتامین D: کمبود این ویتامین نیز می‌تواند عامل خشکی دهان باشد. برای جبران کمبود ویتامین D، می‌توانید غذاهایی مانند ماهی، میگو و زرده تخم مرغ را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین، روزانه 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گرفتن می‌تواند به جذب ویتامین D کمک کند
  • ویتامین‌های گروه B: کمبود این ویتامین‌ها نیز می‌تواند باعث خشکی دهان شود. برای جبران کمبود ویتامین‌های گروه B، می‌توانید غذاهایی مانند ماهی سالمون، سبزیجات برگ سبز، تخم مرغ، شیر، گوشت گاو، حبوبات و گوشت مرغ را مصرف کنید
  • ویتامین B6: کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث خشکی دهان شود. برای تامین این ویتامین، می‌توانید گوشت گاو، ماهی، گوشت مرغ، بره، تخم مرغ، محصولات لبنی و قارچ را در برنامه غذایی خود قرار دهید
  • ویتامین B12: کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث خشکی دهان شود
  • در کل، برای جلوگیری از خشکی دهان، مهم است که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل تمام ویتامین‌های ضروری باشد. در صورتی که با وجود داشتن رژیم غذایی متعادل همچنان از خشکی دهان رنج می‌برید، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک و استفاده از مکمل‌های ویتامینی باشید.

علائم دهان خشک

  • احساس سوزش در زبان
  • مشکل در خوردن غذا ، به ویژه برای غذاهای خشک
  • مشکل صحبت کردن
  • تشنگی مکرر
  • مشکل در استفاده از پروتز. “به خصوص در پروتزهای متحرک و کامل”
  • لبهای ترک خورده و خشک شده
  • بوی بد دهان
  • کاهش طعم ، بی نظمی ، طعم فلز
  • خشک شدن در بینی و گلو

چرا باید خشکی دهان درمان شود؟ درمان دارویی خشکی دهان

بزاق کم منجر به مشکلات جدی می شود ، این موارد عبارتند از:

  • پلاک باکتری ها و بقایای مواد غذایی محیطی برای تجمع پیدا می کنند. این عاملی است که باعث تسریع در بیماری لثه و پوسیدگی می شود. عملکرد شستشو و تمیز کردن بزاق به تنهایی سطح دندان را تمیز نگه می دارد ، این عملکرد را نمی توان هنگام خشک شدن دهان انجام داد.
  • بزاق از پوسیدگی جلوگیری می کند ، سطح دندان را تمیز می کند و اسیدها را خنثی می کند و PH را در محیط دهان متعادل نگه می دارد. به این ترتیب از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می شود.
  • تحریکات مکرر غشای مخاطی و آتروفی اپیتلیوم ، به ویژه در افرادی که از پروتزهای جزئی یا کامل قابل جابجایی استفاده می کنند ، می تواند باعث التهاب ، ترک خوردگی و زخم شود.
خشکی دهان

اين بيماري چگونه درمان می شود؟

تنها راه دائمی برای درمان خشکی دهان درمان علت این مشکل است. اگر اين عارضه به دلیل داروها باشد ، پزشک ممکن است نسخه یا دوز دارو را تغییر دهد. اگر غدد بزاقی به درستی کار نکنند ، اما همچنان می توانند مقداری بزاق تولید کنند ، پزشک ممکن است دارویی را برای عملکرد بهتر غدد بزاقی تجویز کند.

تا زمانی که علت خشکی دهان از بین نرود یا اینکه این مشکل به طور کلی از بین نرود ، می توان دهان خود را به روش های مختلف مرطوب کرد. دندانپزشک می تواند به بیمار مرطوب کننده دهان مانند بزاق مصنوعی بدهد. اگر استفاده از پروتزهای متحرک یا کامل وجود دارد ، پروتزها باید بسیار تمیز باشند ، در بهداشت دهان و دندان باید بیشترین سطح مراقبت را رعایت کرد ، باید به عادات غذایی توجه شود و در صورت لزوم ، مکانهایی را در پروتزهای تحتانی برای بزاق مصنوعی تعبیه شود.

همچنین این نکته ها هم برای درمنان خشکی دهان اهمیت دارند:

  • از نوشیدنی های کافئین دار که می توانند باعث خشکی  شوند مانند قهوه ، چای یا مقداری نوشابه خودداری کنید ، جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آبنبات های سخت بدون قند به تحریک جریان بزاق کمک می کند.
  • از مصرف تنباکو یا الکل خودداری شود زیرا باعث خشکی دهان می شود.
  • باید در نظر داشت که غذاهای پر ادویه یا شورمی توانند باعث ایجاد درد در دهان خشک شوند.
  • مرطوب کننده ها باید شب استفاده شوند.
  • هر کس ممکن است گاه به گاه خشکی دهان را تجربه کند. اگر این احساس پایدار است و به پایان نمی رسد ، باید به خاطر داشت که مشکلی در تولید بزاق وجود دارد.

چگونه اين مشكل را می تواند تحت کنترل بگیریم؟

شما باید مرتباً جرعه آب بنوشید. در صورت امکان شب ها هنگام خوابیدن نوشیدنی های مایع و آب همراه داشته باشید.
جویدن آدامس بدون قند.
پرهیز از استعمال دخانیات ، الکل ، غذاهای شیرین.
تنظیم رطوبت و درجه حرارت فضای زندگی.
در صورت لزوم ، از قرص بزاق مصنوعی موجود در داروخانه ها استفاده کنید.
کنترل پلاک باکتریایی.
استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید ، ژل ، دهانشویه.
استفاده از ویتامین C
از استفاده از محصولات مراقبت از دهان و دندان که حاوی الکل و سدیم لوریل سولفات هستند خودداری کنید.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «علت خشکی دهان چیست؟ راهنمای درمان خشک شدن دهان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی