آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

خارش لثه

خارش لثه می تواند نشانه چندین بیماری مختلف باشد. این بیماری ها شامل بیماری لثه ، حساسیت لثه ، تغییرات هورمونی و موارد دیگر می باشد . پیدا کردن دلیل اینکه چه شرایطی باعث خاریدن لثه می شود می تواند به درمان این ناراحتی کمک کند.

لثه ها بافت ظریف و حساسی هستند که از دندان ها ، ریشه ها و اعصاب شما محافظت می کند. آنها نیز به مراقبت شما نیاز دارند. لثه ها بیمار می توانند چندین نوع بیماری مزمن دندان ایجاد کنند که می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد.

علل خارش لثه

دلیل اینکه چه عواملی باعث خارش لثه می شود می تواند به درمان خارش لثه کمک کند. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث ایجاد خارش لثه شده است ، با دندانپزشک تماس بگیرید.

جراحات لثه

ضربه یا صدمات باعث درد لثه ، ناراحتی و خارش لثه شود. این آسیب ها ممکن است در نتیجه یک آسیب فیزیکی باشد. دندان ساییدن که به آن دندان قروچه نیز گفته می شود ، می تواند باعث سردرد ، درد در فک و حتی خارش لثه شود. همچنین لثه ها می توانند در اثر استفاده از سیگارهای الکترونیکی و بخار ، تحریک شوند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه را که باید درباره درمان لثه بدانید

التهاب لثه

مرحله اول بیماری های لثه ، التهاب لثه است. التهاب لثه نوعی بیماری خفیف است و در اثر تجمع پلاک ایجاد می شود.

عکس العمل های آلرژیتیک

حساسیت یا آلرژی به مواد خاص ممکن است باعث این ناراحتی شود. این حساسیت شامل غذاها ، دانه ها ، داروها و حیوانات خانگی است. حتی آلرژی های فصلی مانند تب یونجه نیز می توانند باعث خاریدن لثه شود.

تغییرات هورمونی

نوسان در سطح هورمون طبیعی بدن شما باعث حساسیت لثه شود. بانوان در دوران بارداری ، بلوغ ، قاعدگی یا یائسگی ممکن است دچار خاریدن لثه شوند. بانوان در دوران بارداری همچنین ممکن است علائم دیگری از جمله درد ، حساسیت و خونریزی را در لثه تجربه کنند.

خشکی دهان

دهان شما عملکرد خوبی در تنظیم رطوبت طبیعی دهان شما دارد. گاهی اوقات ، برخی شرایط خاص پزشکی یا دارویی می تواند دهان شما را از تولید بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن لثه و زبان باز دارد. عدم تولید بزاق می تواند منجر به خشکی دهان شود. یکی از علائم رایج خشکی دهان ، خارش لثه است.

دستگاه های دندان نامناسب

دندانهای مصنوعی و پروتز های پارسیل می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. اگر بین این دستگاه ها و لثه شما فاصله ای وجود داشته باشد ، غذا می تواند وارد این فاصله شود. باکتری ها شروع به رشد می کنند و ممکن است عفونت ایجاد شود. دستگاه های دندان نامناسب می تواند منجر به التهاب ، حساسیت و خارش لثه شود.

درمان خارش لثه

درمان خارش لثه به علت خاریدن لثه بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل

درمان خارش لثه دارویی

آنتی هیستامین: اگر این مشکل به علت  آلرژی باشد ، ممکن است آنتی هیستامین خارش لثه را متوقف کند.

محافظ دندان: با پوشیدن محافظ هنگام ورزش و خواب ، از آسیب بیشتر دندان ها جلوگیری می شود.

جرم گیری دندان: این ابزار الکتریکی می تواند به دندانپزشک شما کمک کند تا تجمع پلاک را از روی دندان و زیر خط لثه شما تمیز کند. مسواک زدن به تنهایی نمی‌تواند این پلاک ها را از بین ببرد.

لیزر: این روش باعث از بین رفتن پلاک و تارتار می شود و علاوه بر جرم گیری ، درمانی موثر برای بیماری های لثه می‌باشد.

درمان های خانگی خارش لثه

بهداشت مناسب دهان و دندان: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. اگر مشکلی در التهاب یا عفونت های لثه دارید ، از دهان شویه ضد عفونی کننده می توانید استفاده کنید. مراقبت از لثه می تواند کمک زیادی به جلوگیری از مشکلات آینده دهان و دندان کند.

آب نمک: 1 قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. آب را به آرامی در دهان خود چرخانده و آن را بیرون بریزید. آب نمک می تواند خاریدن و تحریک لثه ها را تسکین دهد.

تکه های یخ: تکه های یخ را به آرامی مکیده تا لثه خنک شود و خارش آن متوقف شود.

تغییر سبک زندگی: سیگار کشیدن می تواند سلامت لثه شما را تحدید کند. ترک سیگار ممکن است باعث توقف این مشکل شود. این شامل ترک سیگار الکترونیکی و بخار نیز می شود. پرهیز از غذاهایی که لثه شما را تحریک می کنند نیز می تواند کمک کند. غذاهای پرادویه ، اسیدی ، نشاسته ای یا شیرین بیشترین عامل تحریک لثه هستند.

بیشتر بخوانید: درباره جراحی لثه

چگونه می توان از خارش لثه جلوگیری کرد

بهترین راه پیشگیری از خارش لثه مراقبت از دندان ها و لثه است. هرچه مشکلات کمتری با بهداشت دهان ودندان داشته باشید ،  بیماری های پریودنتال را کمتر تجربه خواهید کرد.

نکات زیر می تواند به شما در جلوگیری از خارش لثه کمک کند:

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید: سالی دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا جرم گیری دندان ها انجام شود. دندانپزشک شما می تواند از این قرارها برای بررسی مشکلات احتمالی آینده استفاده کند.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم: حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر التهاب و عفونت دهان داشتید با استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده دهان خود را ضد عفونی کنید.

دندان های خود را بعد از غذا تمیزکنید: مسواک زدن و شستشوی دهان می تواند رشد باکتری ها را کاهش دهد.

مواد غذایی تحریک کننده لثه را محدود کنید: غذاهای اسیدی ، نشاسته ای و شیرین ممکن است لثه های حساس را تحریک کند. اگر هنگام خوردن این مواد غذایی دچار مشکل خارش لثه هستید ، برای پایان دادن به این مشکل ، این مواد غذایی را کاهش دهید.

چه موقع به دندانپزشک خود مراجعه کنیم

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در میرداماد تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دندان و لثه می‌باشد.

در صورت ادامه بروز خارش و علائم دیگر ،  به دندانپزشک مراجعه کنید. در بعضی موارد ، خارش لثه به خودی خود برطرف می شود. اگر این مشکل برطرف نشود ، پزشک می تواند به شما کمک کند تا علت آن را تشخیص دهید. سلامت دندان شما با سلامت عمومی شما ارتباط نزدیکی دارد. مراقبت از لثه و دندان به بهداشت عمومی بدن کمک می کند. اگر علائم و نشانه های غیرمعمولی را تجربه می کنید ، باید بدانید چه عواملی می تواند باعث ایجاد خارش لثه می شود و از ایجاد مشکل جلوگیری کنید. در صورت عدم توجه به این علائم ، خطر ابتلا به مشکلات جدی تر بهداشتی ، از جمله بیماری پریودنتال و آسیب به دندان را افزایش می دهید.

7 دیدگاه دربارهٔ «خارش لثه»