دندان‎های عقل آخرین مجموعه دندان‎ها هستند که در سنین 17 تا 21 سالگی در انتهای فک بالا و پایین رویش می‎کنند. به‎همین‎دلیل از آن‌ها با عنوان دندان‎های شیری دیررس نیز یاد می‎شود. اگر دندان عقل فضای کافی برای رویش نداشته باشد، به‌صورت زاویه‎دار رشد می‌کند و به طور کامل یا تا حدی در استخوان فک یا زیر بافت لثه به دام می‎افتد (دندان عقل نهفته). این مساله می‎تواند منجر به بروز درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود.

البته مشابه سایر دندان‎ها، احتمال بروز پوسیدگی، التهاب لثه، آبسه و کیست نیز در دندان‎های عقل وجود دارد. ازآنجایی‎که هر چهار دندان عقل کارایی خاصی ندارند و روند جراحی آن‌ها دشوار است، معمولا دندانپزشکان به‎عنوان یک اقدام پیشگیرانه کشیدن آن‌ها را برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات در آینده توصیه می‌کنند. در ادامه بیشتر به موضوع جراحی دندان عقل خواهیم پرداخت.

دندان عقل

چه زمانی نیاز به جراحی دندان عقل است؟

اصولا تا زمانی‎که دندان‎های عقل به طور طبیعی رویش کنند و علائمی از درد، عفونت و التهاب بروز ندهند، ضرورتی برای کشیدن آن‌ها وجود ندارد. به‎محض اینکه علائمی از مشکلات دندان عقل نهفته مانند موارد زیر مشاهده شود، نیاز به جراحی دندان عقل است:

البته دندانپزشک در صورت پوسیدگی شدید یا آبسه دندان عقل طبیعی و عفونت بافت لثه نیز ممکن است به‎جای پُر کردن برای کشیدن دندان عقل اقدام کند.

آسیب‌های دندان عقل

وقتی دندان های عقل کشیده نشوند، از بسیاری جهات بر زندگی فرد تأثیر منفی می گذارد. بعضی اوقات دندان عقل تا حدی قابل مشاهده است اما بعضی اوقات می تواند کاملاً نهفته باشد. دندان های عقل می توانند در فک برعکس، افقی یا از زوایای مختلف رشد کنند. این وضعیت ساختار دندان را مختل می کند و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. دندان نهفته قطعاً باید کشیده شود، در غیر این صورت ممکن است دندان های دیگر را پوسیده و باعث بوی بد دهان شود. دندان عقل که به سلامت دهان و فک شما آسیب می رسانند باید کشیده شوند.

جراحی دندان عقل

مزایای کشیدن دندان عقل

اگرچه کشیدن دندان عقل و دندان نهفته یک عمل ضروری برای سلامت دهان ، فک و دندان فرد است ، اما از نظر اکثر بیماران این موارد نادیده گرفته می شوند زیرا جدی بودن مشکلات دندان عقل را درک نمی کنند. از مزایای کشیدن دندان عقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین سن برای جراحی دندان عقل

شما در هر سنی می‎توانید برای کشیدن دندان عقل اقدام کنید. با این حال، بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‎کنند که این کار در اواخر نوجوانی یا اوایل 20 سالگی انجام شود. زیرا در این دوره، دندان‎های عقل هنوز در حال شکل‎گیری هستند و جراحی آن‌ها با عوارض کمتری همراه است.

عواملی که کشیدن دندان عقل را دشوار می کند چیست؟

در حالی که کشیدن دندان عقل یا عمل جراحی دندان عقل توسط پزشکان در برخی موارد توصیه نمی شود ، اما در برخی موارد یک عمل بسیار دشوار است. از دلایلی که کشیدن دندان عقل را دشوار می کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمادگی برای جراحی دندان عقل

معمولا دندانپزشک قبل از جراحی برای معاینه و عکسبرداری با اشعه ایکس اقدام می‎کند. بهتر است در این زمان او را از داروهای مصرفی و بیماری‎های زمینه‎ای خود مطلع کنید. چراکه از چند روز قبل از جراحی اجازه مصرف داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین و وارفارین و داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را ندارید. این داروها میزان خونریزی را افزایش می‎دهند. از یک هفته قبل از جراحی مصرف الکل و سیگار ممنوع است. زیرا در روند بهبودی بافت لثه و دهان اختلال ایجاد می‎کنند.

نحوه انجام جراحی دندان عقل

اصولا کشیدن دندان عقل بسته به نیازهای خاص شما با بی‎حسی موضعی، بیهوشی آرام‎بخش یا بیهوشی عمومی انجام می‎شود. برای جراحی دندان عقل نهفته (دندان‌ عقل محبوس در لثه یا استخوان فک) لازم است مراحل زیر طی شود:

درصورتی‎که دندان عقل طبیعی و قابل مشاهده باشد، دندانپزشک فقط سعی می‎کند که آن را شل کرده و سپس از حفره دندانی خارج کند. در نهایت نواحی اطراف تمیز شده و گاز استریل قرار داده می‎شود. به طور معمول، جراحی دندان عقل حدود یک ساعت می‎کشد. البته موارد پیچیده‎تر (مانند دندان عقل نهفته) ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

جراحی دندان عقل

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی با کمی درد، تورم و خونریزی مواجه خواهید شد. به‌همین‌دلیل دندانپزشک علاوه‌بر تجویز مسکن، دستورالعمل‎هایی مانند موارد زیر ارائه خواهد داد:

معمولا بعد از گذشت سه تا چهار روز وضعیت شما بهتر خواهد شد و می توانید به محل کار یا دانشگاه برگردید. البته ممکن است چند هفته طول بکشد تا بافت لثه به طور کامل بهبود یابد.

چه زمانی بعد از جراحی دندان عقل به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد کشیدن دندان عقل عوارض عمده‎ای ایجاد نمی‎کند. با این وجود، اگر با علائم زیر مواجه شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید یا حضوری مراجعه کنید:

جراحی تخصصی دندان عقل

بنابراین کشیدن به‎موقع دندان عقل طبق تشخیص یک دندانپزشک باتجربه، می‎تواند خطر ابتلا به مشکلات بعدی را کاهش دهد. کلینیک دندانپزشکی شبانه‎روزی مینوسا با برخورداری از کادر حرفه‎ای و تجهیزات به‎روز آماده ارائه خدمات لازم به شما است. از این فرصت عالی استفاده کنید!