بی خوابی سلامت دهان شما را مختل می کند!

تاثیر بی خوابی بر سلامت دندان

خوب شبانه برای حفظ یک زندگی متعادل ضروری است. خواب مناسب به بدن کمک می کند تا سلامت و سطح انرژی ذهنی و فیزیکی بهینه را حفظ کند. هیچ چیز بهتر از یک خواب خوب شبانه نیست. در طول خواب، بدن شما به استراحت، شارژ مجدد و التیام خود اختصاص دارد، به همین دلیل است که برای سلامتی شما بسیار مهم است. اما آیا می دانستید که بی خوابی بر روی سلامت دهان و دندان شما نیز تاثیر می گذارد؟

با این حال، تعداد کمی از مردم متوجه می شوند که سلامت دهان و دندان می تواند نقش مهمی در خواب شما داشته باشد. از سوی دیگر، بی خوابی می تواند خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان را افزایش دهد، بنابراین بین مشکلات دندانی و بی خوابی رابطه دو طرفه وجود دارد. مشکلات دندانی که می تواند مشکلات بی خوابی را بدتر کند.

درد و التهاب دندان

داشتن دندان درد یا درد در جای دیگری در دهان بدترین دشمن یک خواب خوب است، اما از آنجایی که این یک وضعیت حاد است، اکثر افراد در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه می کنند. مرتبط ترین مشکلات سلامت دهان و دندان که می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد، مشکلات مزمن هستند.

بیماری لثه التهابی است که بر بافت های اطراف دندان تاثیر می گذارد. در برخی موارد می تواند باعث درد یا ناراحتی شود. اگر درمان نشود، می تواند باعث جابجایی دندان ها و از دست دادن دندان، تغییر در ساختار دندان شود. در نتیجه، ماهیچه ها و مفصل جونده ممکن است نیاز به کار سخت تری داشته باشند و باعث سردرد شود که می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد.

پوسیدگی دندان، بیماری لثه و هر بیماری دهانی دیگری که منجر به التهاب و درد احتمالی شود، نیاز به درمان دندانپزشکی دارد تا از عواقب جدی تر برای سلامت دهان و سلامت کلی جلوگیری شود.

آپنه خواب

از شایع ترین بیم

اری ها در بین

کسانی که از اختلالات بی خوابی رنج می برند، آپنه خواب است. این به دلیل انسداد راه های هوایی در هنگام خواب است که اجازه نمی دهد هوا وارد ریه ها شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، فرد خروپف می کند یا با نفس نفس زدن از خواب بیدار می شود که بر کیفیت خواب او تأثیر می گذارد. آپنه خواب می تواند به دلیل موقعیت نادرست فک ایجاد شود.

بی خوابی

آپنه باعث کاهش سطح اکسیژن می شود و باعث وقفه های مکرر در تنفس می شود. به طور معمول با خروپف بلند و خستگی در طول روز به دلیل تکه تکه شدن خواب همراه است.

انسداد راه هوایی یکی از علل شایع آپنه انسدادی خواب است. متخصص ارتودنسی اغلب می‌تواند با گشاد کردن فک‌ها و صاف کردن دندان‌ها وضعیت را بهبود بخشد تا زبان فضای کافی داشته باشد، که باعث بهبود تنفس و خواب می‌شود.

دندان قروچه

دندان قروچه یک عمل ناخودآگاه است که معمولاً در طول شب اتفاق می افتد. بستن به این معنی است که فک ها محکم به هم قفل می شوند.

دندان قروچه فشار زیادی به دندان ها و فک ها وارد می کند. بنابراین می‌تواند باعث آسیب به دندان‌ها و پرکردگی‌ها، حساسیت دندان، آثار گزش روی گونه و زبان، درد در عضلات فک، درد در مفصل فک، سردرد و گوش درد شود. این علائم به راحتی می توانند خواب خوب شبانه را مختل کنند و منجر به بی خوابی شوند.

این یک بیماری شایع است که از هر هشت نفر یک نفر را مبتلا می کند. دلیل آن مشخص نیست؛ استرس، ژنتیک باعث افزایش احتمال ابتلا به دندان قروچه می شوند.

برای درمان دندان قروچه، در بیشتر موارد، متخصص ارتودنسی بایت را برای توزیع بهتر نیروها اصلاح می کند و یک محافظ دهان سفارشی برای محافظت از دندان ها می سازد. درمان همچنین اغلب شامل مدیریت استرس است.

اگرچه بدن استراحت می کند، اما قسمت های خاصی از بدن مانند دهان وجود دارد که فعالیت آن در ساعات شب شدید باقی می ماند. این مورد دندان قروچه است که یکی از شایع ترین شرایط در شب است. این شامل فشردن و ساییدن دندان ها به صورت ناخودآگاه است، راهی غیرارادی برای رهایی از استرس انباشته شده در طول روز. این مشکل می تواند باعث آسیب به دندان ها شود که ناشی از سایش دندان ها است.

اما این تنها پیامد نیست، زیرا می تواند باعث سردرد و گوش درد، بی خوابی و تورم فک شود. بی خوابی می تواند سلامت دهان و دندان را مختل کند. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد کمبود خواب می تواند خطر ابتلا به بیماری ها و شرایط م

ختلف بدن از جمله دهان را افزایش دهد. در طول خواب، بدن بزاق تولید می کند که به حفظ سلامت دندان ها و بافت های نرم کمک می کند.

بی خوابی مزمن باعث استرس می شود و بر سیستم ایمنی و عملکردهای مختلف بدن تأثیر می گذارد. افرادی که کم خواب هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری و التهاب لثه هستند.

علاوه بر این، خستگی و ضعف ناشی از کم خوابی می تواند بر رفتار خوردن تأثیر بگذارد. پرخوری و انتخاب های غذایی ناسالم، اغلب شامل مصرف زیاد شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده، می تواند با بی خوابی همراه باشد و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

اگر مشکل خواب دارید، برای سلامت عمومی و دهان خود با پزشک و دندانپزشک خود صحبت کنید.

شاید از خود بپرسید که چه چیزی به عنوان یک خواب خوب شبانه به حساب می آید؟ مطالعات نشان داده اند که خوابیدن کمتر از 6 ساعت و بیش از 9 ساعت در شب سالم نیست. کیفیت خواب نیز مهم است، به همین دلیل است که خواب منقطع ایده آل نیست.

تخمین زده می شود که یک سوم جمعیت از برخی مشکلات در خواب راحت رنج می برند. خواب حالت استراحتی است که برای بدن و همچنین سلامت دهان لازم است. در طول خواب، باکتری های مضر در دهان و خون از بین می روند که به حفظ سلامتی

شما در شرایط بهتر کمک می کند.

مطالعه ای که انجام شد نشان داد مهم ترین عواملی که بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد، پس از مصرف تنباکو، استراحت و ساعات خواب در رتبه دوم قرار دارند، بیمارانی که 6 ساعت یا کمتر خوابیده بودند، بیماری پریودنتال پیشرفته داشتند.

از این رو، متخصصان می خواهند آگاهی خود را در مورد عوارض بهداشت دهان و دندان که می تواند ناشی از استراحت نکردن خوب باشد، افزایش دهند. کمبود خواب باعث ایجاد اختلالاتی در مفاصل فک می شود که باعث انقباضات عضلانی و سردردهای شدید، گوش یا دندان درد می شود.

این اختلالات که ناشی از نخوابیدن در ساعات لازم یا عدم استراحت مناسب است، علاوه بر اختلال در توانایی جویدن یا باز و بسته کردن دهان، می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت در فک شود. بنابراین، در صورت مشاهده هرگونه ناراحتی در ناحیه فک پایین، توصیه می شود به متخصص مراجعه کنید.

گاهی اوقات به دلیل استرس یا اضطراب تمایل داریم هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار دهیم و بدون اینکه متوجه شویم در حال سوهان کشیدن دندان ها و از دست دادن دندان هستیم. چیزی است که بیشتر از چیزی که به نظر می رسد رایج است و بهترین کار در این موارد همانطور که در مقاله گفته می شود مراجعه به متخصص برای بررسی و حمله به مشکل در اسرع وقت است.

اثرات بی خوابی بر سلامت دهان و دندان

1. خواب کم می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامت دهان شود، از جمله:
  2. ساییدن یا فشردن دندان ها (بروکسیسم) که می تواند باعث حساسیت دندان و سردرد شود
  3. اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) که می تواند باعث درد و حساسیت در فک پایین شود
  4. خشکی دهان، ناشی از تنفس از طریق دهان، و می تواند منجر به پوسیدگی شود
  5. افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه زیرا بدن برای مبارزه با التهاب کمتر مجهز است

برخی از اختلالات خواب، مانند آپنه خواب، که در آن گهگاه تنفس در طول خواب قطع می شود، می تواند مانع از خواب عمیق شما شود. از دست دادن خواب عمیق به طور منظم با احتمال بالاتر ابتلا به رفلاکس اسید، بیماری قلبی و دیابت مرتبط است، همه شرایطی که می توانند به سلامت دهان و دندان شما آسیب بزنند.

با توجه به تعداد زیاد مشکلات سلامت دهان و دندان ناشی از اختلال خواب، دندانپزشک یا بهداشت دندان شما ممکن است اولین کسی باشد که مشکلی را کشف می کند. اگر تیم دندانپزشکی شما مشکلات مرتبط با اختلال خواب را ببیند، هر گونه علائم دهانی را برطرف می کند و سپس شما را برای درمان بیشتر به پزشک ارجاع می دهد.

چگونه در شب خوب بخوابیم

خواب با کیفیت کافی می تواند به بدن شما کمک کند تا با بیماری مبارزه کند، در حالی که خواب ضعیف با بیماری قلبی، چاقی، رفلاکس اسید معده، بیماری روانی و موارد دیگر مرتبط است. مدت زمانی که می خوابید و به مراحل عمیق و جوان کننده خواب می رسید، کلیدی است. بیشتر بزرگسالان هر شب به هفت تا نه ساعت خواب با کیفیت نیاز دارند. کودکان و نوجوانان به خصوص کودکان زیر 5 سال نیاز بیشتری دارند.

داشتن یک استراحت خوب شبانه می تواند دشوار باشد. اگر مشکل بی خوابی و کم خوابی دارید ممکن است این موارد برای شما مفید باشد:

1. در هر زمانی از روز ورزش کنید، زیرا می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید.
  2. از مصرف کافئین، الکل و وعده های غذایی حجیم در اواخر روز خودداری کنید.
  3. یک برنامه ی خواب منظم داشته باشید.
  4. دمای اتاق را راحت (معمولاً چند درجه خنک تر از روز) در اتاق خود حفظ کنید.
  5. قبل از خواب از نورهای آبی روشن خودداری کنید و از پرده های تیره برای جلوگیری از نور بیرون استفاده کنید.
  6. مطمئن شوید که تشک، بالش و ملحفه راحت هستند.
  7. استفاده از تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و گوشی های هوشمند را در اتاق خواب خود متوقف کنید.

چگونه در شب خوب بخوابیم

چه کاری را نباید انجام داد

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند هنگام خواب دهان خود را ببندید تا تنفس از بینی را مجبور کنید، که قرار است به جلوگیری از خشکی دهان و خروپف کمک کند. تحقیقات در این مورد محدود است، بنابراین این درمان را بدون مشورت با پزشک یا دندانپزشک خود امتحان نکنید.

تقریبا نیمی از ایرانی ها در طول روز بیش از سه روز در هفته احساس بی خوابی می کنند و  بیش از 70 میلیون آمریکایی از اختلالات خواب مزمن مانند بی خوابی، آپنه خواب، نارکولپسی و سندرم پای بیقرار رنج می برند. اگر از جمله افرادی هستید که مشکل خواب دارید، به پزشک خود مراجعه کنید تا گزینه‌های خود را برای استراحت، سالم ماندن و لبخند زدن با هم در میان بگذارید.

6 دیدگاه دربارهٔ «بی خوابی سلامت دهان شما را مختل می کند!»