بیماری های خود ایمنی چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارد؟

بیماری های خودایمنی و سلامت دندان

آیا می‌دانستید که سیستم ایمنی بدن به مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند؟ اما گاهی اوقات سیستم ایمنی به سلول‌ها و بافت‌های سالم بدن شما حمله می‌کند که می‌تواند منجر به بیماری های خود ایمنی شود. در واقع، برخی از این بیماری‌ های خود ایمنی می‌توانند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارند. دانستن برخی از بیماری‌های خودایمنی که باعث مشکلات سلامت دهان و دندان می‌شوند، می‌تواند به شما کمک کند تا از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت بهتری داشته باشید و یک عمر لبخند سالم داشته باشید.

سیستم ایمنی بدن شما را از حمله میکروارگانیسم هایی که باعث بیماری‌های خودایمنی می‌شوند، مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. به گفته انجمن خود ایمنی، یک پاسخ ایمنی نمی‌تواند توسط سلول‌های بدن شما ایجاد شود، اما گاهی اوقات سلول‌های ایمنی به اشتباه به سلول‌هایی که قرار است از آنها محافظت کنند حمله می‌کنند و منجر به بیماری‌های خود ایمنی می‌شود.

بیماری های خو ایمنی و سلامت دندان

دو نوع بیماری خودایمنی رایج وجود دارد: ارگان خاص (مانند دیابت نوع 1 و کم خونی خطرناک) که در آن فرآیند خودایمنی تنها در یک عضو رخ می‌دهد و غیر اختصاصی اندام (مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس) که در آن فعالیت خود ایمنی وجود دارد. در سراسر بدن رخ می‌دهد. بیش از 100 اختلال خودایمنی وجود دارد که بیش از 24 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این اختلالات در زنان شایع‌تر است؛ بنابراین اگر یک بیماری خودایمنی دارید، تنها نیستید.

کلینیک شبانه روزی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان می باشد.

بیماری های خود ایمنی و بهداشت دهان

بیماری‌های خودایمنی چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارد؟ اول، مهم است که یک قدم به عقب برداریم و درک کنیم که سلامت دهان و دندان ارتباط نزدیکی با سلامت سیستمیک و در نتیجه تظاهرات بیماری خودایمنی دارد. به گفته دانشمندان، دهان ممکن است جایی باشد که یک بیماری‌های خودایمنی برای اولین بار ظاهر می‌شوند. در ادامه، برخی از بیماری‌های خودایمنی و علائم و نشانه‌های موجود در حفره دهان را بررسی می‌کنیم.

علائم دهانی بیماری های خود ایمنی

تظاهرات دهانی بیماری‌های خودایمنی شایع است. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از:

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE): به گفته مرکز ملی لوپوس، SLE یک بیماری خودایمنی التهابی مزمن است که بر اندام‌ها یا سیستم‌های بدن شما تأثیر می‌گذارد. SLE می‌تواند عوارض جدی مانند کلیه‌ها، سیستم عصبی و مغز، التهاب پوست و سخت شدن شریان‌ها و عروق خونی ایجاد کند. علائم در دهان ممکن است شامل ضایعات دیسکوئید دهان باشد. التهاب لثه نیز ممکن است رخ دهد.

سندرم شوگرن

این بیماری‌های خودایمنی سیستمیک کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. علائم از خشکی شدید تا سایر عوارض جدی مانند درد مزمن و خستگی شدید متغیر است. به گفته انجمن دندانپزشکی ما، سندرم شوگرن بر روی غدد بزاقی و اشکی (غدد اشکی) در هنگام بروز علائم دهان تأثیر می‌گذارد و توانایی بدن شما برای تولید بزاق را کاهش می‌دهد که باعث خشکی دهان می‌شود؛ بنابراین، حفره‌های ناشی از خشکی دهان شایع‌ترین عارضه هستند و محیط مساعدتری را برای ایجاد پلاک ایجاد می‌کنند.

پمفیگوس

این گروه نادر از بیماری‌های خود ایمنی با تاول‌هایی در لایه بیرونی پوست و غشاهای مخاطی مشخص می‌شود. این بیماری‌های خودایمنی معمولاً با تشکیل تاول در دهان، مری یا پوست سر شروع می‌شود که نرم هستند و به راحتی شکسته می‌شوند و ممکن است دردناک باشند، اما خارش ندارند. این تاول‌ها در دهان یا گلو می‌توانند بلع و غذا خوردن را دشوار کنند.

بیماری چیچک یا بیماری آدمنتیاس

این بیماری‌ خودایمنی نادر باعث التهاب رگ‌های خونی در بدن شما می‌شود. زخم‌های دردناک دهان شبیه آفت یک علامت التهابی بارز است. آنها به صورت ضایعات گرد و برجسته شروع می‌شوند که به زخم‌های دردناک تبدیل می‌شوند و در عرض یک تا سه هفته بهبود می‌یابند.

بیشتر بخوانید: لمینت دندان راه حلی برای درمان درد بی دندانی

بیماری کرون:

در حالی که کرون یک بیماری التهابی روده است، ممکن است قرمزی، تورم و زخم را در دستگاه گوارش و دهان خود تجربه کنید. این ضایعات کوچک، کم عمق، گرد یا بیضی شکل و دردناک هستند. آنها معمولاً در حدود دو تا شش هفته بهتر می‌شوند.

لیکن پلان دهان:

این بیماری خودایمنی دهان زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به غشاهای مخاطی داخل دهان شما حمله می‌کند. گاهی اوقات به صورت لکه‌های سفید توری همراه با زخم‌های دردناک روی گونه‌ها، زبان و لثه ظاهر می‌شود.

اکنون می‌دانید که چگونه برخی از بیماری‌های خودایمنی و سلامت دهان با هم مرتبط هستند. اگر هر یک از علائم توصیف شده را تجربه کردید، با پزشک و دندانپزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا این علائم مربوط به بیماری‌های خودایمنی است یا خیر. اگر در حال حاضر برای بیکی از یماری‌های خودایمنی تحت درمان هستید، بدانید که بهداشت دهان و دندان خوب و ویزیت منظم دندانپزشکی می‌تواند به کاهش ناراحتی ناشی از علائم دهان و بهبود سلامت دهان شما کمک کند.

بیماری خودایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم دفاعی طبیعی بدن نمی تواند تفاوت بین سلول های خود و سلول های خارجی را تشخیص دهد و باعث می شود بدن به اشتباه به سلول های طبیعی حمله کند. بیش از 80 نوع بیماری خودایمنی وجود دارد که طیف وسیعی از اعضای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری‌های خودایمنی شایع کدامند؟

با توجه به ثبت خود ایمنی، 10 بیماری خودایمنی رایج عبارتند از:

• روماتیسم مفصلی.
  • تیروئیدیت خودایمنی هاشیموتو
  • بیماری سلیاک.
  • بیماری گریوز
  • دیابت نوع 1.
  • ویتیلیگو
  • تب روماتیسمی.
  • کم خونی خطرناک/گاستریت آتروفیک.

چگونه به بیماری‌ های خود ایمنی مبتلا می‌شوید؟

هنگامی که بدن خطر یک ویروس یا عفونت را احساس می‌کند، سیستم ایمنی بدن به دنده حمله می‌کند و به آن حمله می‌کند. این واکنش ایمنی نامیده می‌شود. گاهی اوقات سلول‌ها و بافت‌های سالم گرفتار این پاسخ می‌شوند و در نتیجه بیماری خودایمنی ایجاد می‌شود. و تاثیر فراوان و رابطه مستقیمی با سلامت دهان و دندان هستند.

6 دیدگاه دربارهٔ «بیماری های خود ایمنی چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارد؟»