Logo

باکتری های دهان

باکتری دهان

حقایق مهمی که باید درباره باکتری های دهان بدانید. آیا می دانستید که دنیایی از باکتری های خوب و بد در دهان شما زندگی می کنند؟

وقتی یک لیوان آب می نوشید، میلیون ها باکتری را می بلعید. در حالی که شما نمی توانید آنها را ببینید یا مزه کنید، دهان شما خانه میکروب های زیادی از جمله میکروب هایی مانند قارچ ها و باکتری ها است. در حالی که بسیاری از این باکتری های دهان بی ضرر و حتی مفید هستند، برخی دیگر می توانند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند. خوشبختانه، با مراقبت از دهان و یک رژیم غذایی سالم، باید بتوانید از ایجاد مشکلات جدی در باکتری های دهان خود جلوگیری کنید.

 

به گفته مؤسسه ملی سلامت، دهان شما خانه 700 گونه میکروارگانیسم یا باکتری های دهان است که روی دندان ها، زبان و حتی در پاکت های بین دندان ها و لثه ها زندگی می کنند. میکروب‌های خوب به دهان شما کمک می‌کنند تا رشد میکروب‌های بد را مدیریت کرده و از باکتری‌های مضر موجود در غذا محافظت کنند، در حالی که میکروب‌های بد با سایر میکروب‌ها اجتماع می‌کنند و می‌توانند پلاک و اسید را تشکیل دهند. زیرا این باکتری های دهان شما زندگی می کنند، رشد می کنند، می خورند و تولید مثل می کنند.

این باکتری های دهان از قندهای موجود در غذا و نوشیدنی مصرفی ما تغذیه می کنند و مواد زائد یا پلاک از خود به جا می گذارند. و باکتری هایی که قند را جذب می کنند، آن را به اسید تبدیل می کنند که می تواند باعث پوسیدگی و تجمع پلاک در سطح دندان شما شود.

 

باکتری دهان

 

باکتری های دهان مضر رایج

۱ـ استرپتوکوک موتانس احتمالاً باکتریایی است که بیشتر در مورد آن شنیده اید.این باکتری ها در دهان شما زندگی می کند، به خصوص روی سطوح دندان و در مناطقی که به سختی تمیز می شوند مانند سوراخ ها و ترک های دندان، و از قندها و نشاسته هایی که می خورید تغذیه می کند و باعث ایجاد حفره می شود. این به این دلیل است که طبق طیف میکروبیولوژی، اسیدهایی تولید می‌کند که مینای دندان را فرسایش می‌دهد و در pH پایین رشد می‌کند و آن را عامل اصلی پوسیدگی دندان در انسان می‌کند.

۲ـ ژنژیوالیس معمولاً در دهان سالم یافت نمی شود، اما زمانی که به دهان شما وارد می شوند به شدت با پریودنتیت مرتبط است. پریودنتیت یک بیماری التهابی جدی است که بر بافت ها و استخوان آلوئولی که از دندان ها حمایت می کند تأثیر می گذارد. در حالی که بیماری پریودنتال به طور معمول به دلیل چند باکتری دهانی است، اما فقط نتیجه پورفیروموناس ژنژیوالیس نیست و نباید آن را ساده تلقی کرد. می تواند باعث درد شدید دندان شود و در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود.

باکتری های بد می توانند بقیه بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهند

درک این نکته مهم است که دهان شما دروازه ورود باکتری وویروس به بدن شماست.

اگر عوامل بیماری زا در دهان شما بیش از حد رشد کنند، می توانند به رگ های خونی شما و سپس به نقاط دوردست بدن شما سرایت کنند.

از آنجایی که التهاب ناشی از پاتوژن ها یا بیماری پریودنتال به رگ های خونی ریز لثه آسیب می رساند، باکتری های دهان اجازه ورود به جریان خون شما را دارند. اگرچه بدن سیستم‌های زیادی برای مدیریت این حشرات دارد، اما برخی از گونه‌های آفت پس از رسیدن به اندام‌ها با طیف وسیعی از بیماری‌ها و شرایط مرتبط هستند، از جمله دیابت، بیماری قلبی، پیامدهای نامطلوب بارداری، بیماری آلزایمر و حتی افسردگی.

از سوی دیگر، سایر مشکلات سلامتی که در بدن ایجاد می شود نیز می تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال در افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد بدون آن است، احتمالاً به این دلیل که آنها بیشتر در معرض خطر کلی ابتلا به عفونت هستند.

باکتری دهان

 

مدیریت باکتری های دهان

در حالی که همه این اطلاعات باکتریایی ممکن است ترسناک به نظر برسند، خبر خوب این است که شما می توانید باکتری های مضر در دهان خود را با مراقبت عالی از دهان خود مدیریت و کنترل کنید. دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و یک بار در روز بین دندان های خود را با یک ابزار بین دندانی مانند نخ دندان تمیز کنید. این عادات آسان می تواند پلاک و منبع غذایی باکتری های مضر را از بین ببرد، که می تواند از تکثیر آنها در دهان جلوگیری کند. همچنین می توان از دهانشویه آنتی باکتریال برای جلوگیری و کنترل باکتری های دهان استفاده کرد.

 

رژیم غذایی شما همچنین در مدیریت باکتری های دهان نقش دارد. پرهیز از غذاهای شیرین و نشاسته ای و همچنین خوردن غذاهای شناخته شده برای ترویج باکتری های سالم به حفظ سلامت دندان ها و دهان شما برای مادام العمر کمک می کند. این می تواند شامل غذاهایی مانند ماست و غذاهای تخمیری مانند کلم ترش، ترشی و نان خمیر ترش باشد. اگر به دنبال غذاهای سالمی هستید که با تجمع پلاک مبارزه می کند و باکتری های شما را کنترل می کند، میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر، پنیر و شیر، چای سبز و سیاه، آدامس های بدون قند و غذاهای حاوی آن را توصیه می کنیم.

این یک واقعیت زندگی است که باکتری ها در دهان شما زندگی می کنند و به طور طبیعی به دلیل نیاز ما به خوردن و نوشیدن رشد می کنند. در حالی که رشد بیش از حد باکتری ها می تواند اثرات منفی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشد، مراقبت های بهداشتی مناسب دهان و تغذیه سالم می تواند به دور نگه داشتن باکتری های مضر کمک کند تا بتوانید لبخندی قوی و سالم داشته باشید.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان ود دندان می باشد.

 

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «باکتری های دهان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی