Logo

انتقال COVID-19 در عمل دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

شیوع و انتشار ویروس کرونا (COVID-19) ، باعث ایجاد یک وضعیت اضطراری در سیستم بهداشتی در سراسر جهان شده است. پس از اولین تحول در ووهان چین ، ویروس در سایر کشورها شیوع یافت.
سازمان بهداشت جهانی انتشار همه گیر COVID-19 را اعلام کرد و اقدامات محدود کننده ای برای محدود کردن سرایت در چندین کشور انجام شده است. انتقال ویروس عمدتا از طریق آئروسل و قطرات از طریق تنفس انجام می شود. اهمیت کنترل عفونت در محدود کردن اثرات انتشار ویروس بسیار مهم است. هدف ما بحث در مورد خطرات مربوط به عمل دندانپزشکی و توصیه های فعلی برای پزشکان دندانپزشکی است. در میان مقالات واجد شرایط ، ۳ اقدام برای مقابله با انتشار COVID-19 گزارش شده است.

پروتکل های مدیریت عفونت پیشنهاد شده بررسی شد. توصیه هایی بر مبنای ورود بیماران به عمل ، درمان دندانپزشکی و مدیریت پس از درمان گزارش شده است COVID-19 .یک وضعیت اضطراری بزرگ در سراسر جهان است ، که نباید آن را دست کم گرفت. با توجه به وضعیت گسترش سریع ویروس، ارزیابی بیشتری از پیامدهای شیوع COVID-19 در عمل دندانپزشکی مورد نیاز است.

دندانپزشکی

تجربه بالینی

درمان های فوری دندانپزشکی مانند پالپکتومی و کشیدن دندان انجام شده بود, اگرچه هیچ اطلاعاتی در مورد نوع اورژانس های دندانی واقعاً انجام شده گزارش نشده است. خطرات انتقال COVID-19 در عمل دندانپزشکی وقوع ۹ مورد COVID-19 را در میان ۱۶۹ پزشک دندانپزشکی گزارش داده است. خطر بیولوژیکی کووید ۱۹از راه انتقال تنفسی و انتشار ذرات آئروسل بزاق ، خون و ترشحات در هنگام انجام اقدامات دندانپزشکی به دلیل استفاده ازدستگاههای دستی ، بسیارزیاد است.

علاوه بر این تولید آلودگی تنفسی در محیط و وسایل باعث آلودگی دستگاه های دندانپزشکی و سطوح می شود. با توجه به انتقال تماس مستقیم ، مخاط حفره دهان به عنوان یک مسیر بالقوه با خطر بالا برای عفونت وهمچنین دستهای آلوده که می تواند انتقال ویروس به بیماران را تسهیل کند.

اقدامات پیشگیری کننده برای محدود کردن سرایت

تریاژ بیمار:

تریاژ هنگام ورود بیماران به کلینیک ها انجام می شد. هیچ مورد تلفنی توصیف نشده است. انجام تریاژ برای بررسی وضعیت سلامت فعلی و یا وجود عوامل خطر برای گسترش COVID-19 در هنگام پذیرش بیماران به شدت پیشنهاد می شود. به طور خاص ، از بیماران باید سوال شود که آیا ارتباطی با افراد آلوده رخ داده است یا اینکه آنها در مناطق بسیار همه گیر سفر کرده اند.

اگر بیمار سابقه تماس ویا علائم مثبتی داشته باشد ، هیچ درمانی نباید انجام شود و بیمار باید به مقامات بهداشتی گزارش شود تا بسته به شدت شرایط ، قرنطینه و یا در بیمارستان بستری شود. توصیه می شود که درمان های دندانپزشکی به بعد از مواجهه در بیماران بدون علامت که با افراد آلوده تماس داشته و یا به یک منطقه در معرض خطر سفر کرده اند ، حداکثر ۱۴ روز بعد موکول شود.

در موارد عدم تماس ، می توان اقدامات دندانپزشکی را انجام داد. به شرطی که اقدامات احتیاطی پیشگیری انجام شود. دمای بدن باید ثبت شود. احتمالاً با یک دماسنج پیشانی بدون تماس و وجود علائم مشکوک (سرفه ، عطسه ، مشکل تنفسی) باید در نظر گرفته شود. همچنین اعمال اقدامات ایمنی مشابه در افراد همراه بیمار بسیار مهم است.

تجویز دهانشویه قبل از درمان دندانپزشکی

در مورد استفاده از دهانشویه های ضد میکروبی اکسیداتیو قبل از اقدامات دندانپزشکی برای مقابله با ویروس کویید ۱۹ توصیه می شود . برای کاهش بار میکروبی بزاق ، با تأثیر بالقوه بر ویروس کووید ۱۹ ، می توان از دهانشویه های حاوی ۱٪ پراکسید هیدروژن یا ۰٫۲٪ پویدون استفاده کرد.

بهداشت دست

بهداشت دست اقدامی اساسی برای کاهش انتقال کووید ۱۹ است. انجام شستشوی کامل دست هنگام تماس با بیماران و سطوح یا تجهیزات آلوده به عفونت بسیار مهم است و توصیه می شود از لمس چشم ، دهان و بینی بدون شستن دقیق دستها خودداری شود. به طور خاص ، یک پروتکل شامل ۵ مرحله شستشوی دست (۲ مورد قبل و ۳ بعد از درمان) برای متخصصان ارائه شده است.

بهداشت دست

تجهیزات محافظتی شخصی برای پزشکان دندانپزشکی

انتقال کووید ۱۹ عمدتا از طریق قطرات موجود در هوا اتفاق می افتد. به این علت ، استفاده از وسایل محافظتی ، از جمله دستکش ، ماسک ، لباس محافظ ، عینک محافظ و شیلد صورت ، برای محافظت از مخاط چشم ، دهان و بینی اکیداً توصیه می شود.

محدود کردن روشهای تولید آئروسل

خطر مربوط به عمل های دندانپزشکی به شدت افزایش می یابد. هنگامی که هندپیس و دستگاه های اولتراسونیک استفاده می شود. توصیه می شود هنگام استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی ، عملیات مربوط به تولید آئروسل و قطرات آلوده را به حداقل برسانید.

تمیز کردن سطوح بالقوه آلوده

ضد عفونی دقیق سطوح ، با توجه خاص به دستگیره های در ، صندلی ها و میزها پیشنهاد می شود. علاوه بر این ، یک محیط خشک در مطب دندانپزشکی برای کنترل انتشار ویروس توصیه می شود.

کنترل های مهندسی

یکی از راه کار های انتقال COVID-19 در عمل دندانپزشکی در صورت نیاز به مراقبت های فوری یا اورژانسی دندانپزشکی ، از محافظ مهندسی برای محافظت از دندانپزشکان ، بیماران و بازدید کنندگان در معرض بالقوه ویروس کووید ۱۹ استفاده کنید. این شامل موانع فیزیکی یا پارتیشن هایی است که به راحتی از بین می رود و بین مناطق درمان بیمار (به عنوان مثال پرده هایی که بیماران را در مناطق نیمه خصوصی جدا می کنند).

اگر مطب های دندانپزشکی مجهز به این قابلیت هستند. برای گرفتن و از بین بردن مه یا آئروسل های تولید شده در طول عمل دندانپزشکی ، از تهویه محلی استفاده کنید.

در صورت امکان ، از جریان هوا جهت دار مانند فن ها استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که هوا از محل درمانی بیمار در مناطق کارکنان حرکت می کند.

کنترل های اداری

از روش های انتقال COVID-19 در عمل دندانپزشکی انجام کنترل تلفنی برای تشخیص اینکه آیا موارد دندانپزشکی که بیماران برای آنها مراجعه می کنند, فوری هستند. اگر مراقبت های فوری دندانپزشکی از نظر پزشکی ضروری است ، در زمان چک کردن ارزیابی سیستماتیک انجام دهید تا مشخص شود. آیا بیمار باید مورد کویید ۱۹ مورد مشکوک یا تایید شده می باشد.

مطابق با راهنمایی های کلی موقتی که در بالا توضیح داده شد. بیماران دارای COVID-19 مشکوک یا تأیید شده را برای جلوگیری از انتقال بیماری به افراد دیگر جدا کنید. به عنوان مثال ، اگر بیمار در هنگام درمان ، تب ، سرفه ، یا تنگی نفس با COVID-19 وارد شود یا شروع به تجربه کند. بیمار را جدا کنید تا زمانی که بیمار بتواند به خانه یا یک مرکز پزشکی مناسب فرستاده شود تا مراقبت های بعدی را انجام دهد.

وقتی باید مراقبت های فوری دندانپزشکی به شخصی که مشکوک یا تأیید شده COVID-19 است. انجام شود ، تعداد پرسنلی را که به منطقه درمان بیمار وارد می شوند را محدود کنید.

هنگام انجام روشهای تولید آئروسل ، همیشه تعداد کارکنان حاضر را به حداقل برسانید. هنگام انجام روش های تولید آئروسل لازم در بیماران COVID-19 مظنون یا مورد تأیید ، بسیار مهم است. که از هیچ یک از اعضای کارکنان که برای این روش لازم نیست ، حذف شوند.

امیدوارم این آموزش برای مقابله با کویید ۱۹ و روش های مقابه با آن در کلینیکهای دندان پزشکی مفید باشد.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «انتقال COVID-19 در عمل دندانپزشکی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی