آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

التهاب دندان چیست و چگونه درمان می شود؟

مطمئناً بیشتر افراد از طریق یکی از اعضای خانواده یا یکی از آشنایان خود درباره التهاب دندان شنیده اند ، یا شاید آن را خودشان تجربه کرده اند. فلگمون یکی از شایع ترین بیماری های دندانپزشکی می باشد. التهاب دندان به شکل التهاب و درد شدید و غیر قابل تحمل در فک ظاهر می شود. التهاب دندان همیشه باید به سرعت توسط دندانپزشک ارزیابی و درمان شود.

در این مقاله از دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا نه تنها توضیح می دهیم که التهاب دندان چیست، بلکه چگونه می توانید از علت التهاب دندان جلوگیری کرده و در مورد رفع التهاب دندان در خانه و یا مراحل درمان التهاب دندان، اطلاعات خوبی به دست بیاورید.

التهاب دندان چیست؟ دلیل التهاب عصب دندان و ورم دندان عقل

التهاب دندان یکی از دردناک ترین و پر تکرارترین آسیب های دهان و دندان می باشد. علائم و نشانه های این بیماری به راحتی قابل تشخیص می باشد. التهاب دندان به طور معمول با تورم یا التهاب در فک آغاز می شود. التهاب دندان یکی از دردناک ترین آسیب های دهانی می باشد. اما اکثر بیماران دلایلی را که باعث ایجاد التهاب دندان می شود یا عواقب احتمالی آن در صورت عدم درمان را نمی دانند.

چگونه می توان فهمید که التهاب دندان دارید؟

علائم متعددی وجود دارد که معمولاً مشخص می کند که شما دارای التهاب دندان می باشید.

  • درد بسیار شدید در ناحیه آسیب دیده.
  • التهاب لثه و صورت در ناحیه آسیب دیده.
  • تب شدید.
  • مشکل در باز کردن دهان

به خاطر داشته باشید که این التهاب مانند توده های عفونی دیگر می باشد که در اثر عفونت در دندان شما ایجاد می شود. التهاب هنگامی که به حداکثر تورم خود می رسد ، ترکیده و مایع عفونی آزاد می کند. برای رفع التهاب ، دندانپزشک شما مناسب ترین آنتی بیوتیک را تجویز می کند. با مصرف این مواد دارویی ، پس از 3 روز التهاب کاهش می یابد و انجام دادن درمان دندانپزشکی امکان پذیر می باشد.

ضد التهاب دندان

التهاب ریشه دندان چگونه ایجاد می شود

عفونت باکتریایی به طور معمول از سطح دندان سرچشمه می گیرد که با گذشت زمان ، لایه های داخلی دندان که به ریشه دندان می رسد را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که عفونت به ریشه دندان می رسد ، رسوب ایجاد می شود که باعث ایجاد یک فرآیند التهابی می شود و می تواند در لثه به شکل خلط خارج شود. دلایل اصلی التهاب دندان موارد زیر می باشد:

  • پوسیدگی دندان که به درستی درمان نشده است.
  • پریودنتیت یا پیروره.
  • التهاب لثه
  • ضربه شدید به دندان یا ایجاد پوسیدگی.
  • نکروز پالپ یا عصب دندان.

علت التهاب دهان و استخوان فک چیست

علل اصلی التهاب دندان پوسیدگی ، پریودنتیت یا بیماری های پریودنتال و آسیب شدید به دندان می باشد. به عبارت دیگر ، پس از کنترل عفونت دندان ، درمان علت آن ضروری می باشد تا دوباره عود نکند. چه التهاب دندان ناشی از پوسیدگی دندان یا آسیب پریودنتال یا ضربه باشد. هنگامی که باکتری ها به لایه های داخلی دندان برسد ، می تواند عصب یا پالپ دندان را نیز تحت تأثیر قرار دهند. و با پیشرفت این بیماری، ممکن است استخوان آلوئولار که دندان آسیب دیده را احاطه کرده است تحت تاثیر قرار گیرد و ثبات دندان را به خطر بیاندازد.

به عبارت دیگر ، یک پوسیدگی سطحی که به موقع درمان نشده است ، ممکن است طول عمر دندان آسیب دیده را در میان مدت یا بلند مدت به خطر بیندازد. هنگامی که پوسیدگی بر پالپ یا عصب دندان تأثیر می گذارد این دندان ملتهب می شود و ناگزیر رسوب عفونی و التهاب ایجاد می شود.

البته در برخی موارد دندان عصب کشی شده هم هم ملتهب شده و دچار عفونت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، بهتر است مقاله درمان التهاب دندان عصب کشی شده را مطالعه کنید.

درمان تورم دندان

آیا التهاب دندان درد دارد؟

التهاب دندان یک عفونت بسیار دردناک می باشد و می توانید به سرعت احساس ناراحتی کنید. این درد معمولاً هنگام جویدن مواد غذایی شروع می شود. در مراحل بهدی درد ممکن است به گلو یا گوش سرایت کند. درد التهاب دندان با گذشت زمان می تواند بسیار شدید شود.

التهاب دندان هنگام نوشیدن یا خوردن غذاهای سرد و گرم حساسیت را افزایش می دهد. ویژگی دیگر التها دندان این است که باعث طعم ناخوشایند و بوی بد دهان به دلیل عفونت می شود. در مراحل پیشرفته این بیماری می تواند ، منجر به تورم و قرمزی غدد گوش و گردن و تب شدید شود.

چقدر طول می کشد تا مصرف آنتی بیوتیک ها به پایان برسد؟

هنگامی که به دندانپزشک خود مراجعه کرده اید و او علت عفونت را تشخیص می دهد. دندانپزشک آنتی بیوتیک برای مورد خاص شما تجویز می کند. هنگامی که مصرف آنتی بیوتیک مناسب را شروع می کنید ، التهاب کاهش می یابد و درد نیز کاهش می یابد. به طور معمول در حدود 3 یا 4 روز التهاب باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. و می توان درمان دندانپزشکی مورد نیاز را برای از بین بردن عفونت انجام داد.

چگونه می توان آبسه دندان را درمان کرد؟

اولین کاری که باید انجام شود این است که علت ایجاد التهاب دندان مشخص شود. برای این منظور باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک برای کاهش عفونت و برای کاهش التهاب به شما آنتی بیوتیک تجویز می کند. پس از کنترل عفونت ، درمان دندانپزشکی قابل انجام می باشد. روش درمانی بستگی به علت ایجاد عفونت دارد. اگر مبتلا به آبسه دندان می باشید ، هر چه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از پیشرفت عفونت و عواقب آن جلوگیری کنید.

درمان التهاب دندان و لثه

راه‌های درمان التهاب دندان در خانه

  • استفاده از آب نمک: نمک یک ضدعفونی کننده طبیعی است و استفاده از آب نمک می‌تواند در بهبود لثه‌های ملتهب بسیار مفید باشد.
  • استفاده از روغن‌های گیاهی: روغن‌های گیاهی مثل نارگیل، خردل، آفتابگردان، میخک و کنجد برای درمان خانگی عفونت لثه موثر می‌باشند. قرقره روزانه‌ی این روغن‌ها باعث رفع تورم و التهاب لثه می‌شود
  • استفاده از اسانس پونه کوهی: پونه کوهی یک آنتی باکتریال طبیعی است که به درمان عفونت دندان کمک می‌کند. چند قطره از اسانس پونه کوهی را با یک روغن گیاهی رقیق نمایید و با یک پارچه تمیز یا پنبه روی ناحیه عفونت قرار دهید و ده دقیقه بعد بشویید
  • استفاده از کمپرس سرد: چند تکه یخ را در یک پارچه کوچک و تمیز یا یک دستمال کاغذی بپیچید و روی ناحیه دردناک قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش ورم و التهاب کمک کند
  • استفاده از مسواک با پرز نرم: این روش به طور موثر دندان‌ها را بدون ایجاد تحریک تمیز می‌کند
  • نوشیدن آب: آب به تخلیه باقی مانده غذا و باکتری‌ها از دهان کمک نموده و ایجاد پلاک بیشتر را کاهش می‌دهد
  • استفاده از نخ دندان یا خلال دندان: این ابزارها به تمیز کردن فضای بین دندان‌ها کمک می‌کنند و از تجمع باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند
  • مصرف غذاهای سرشار از اسید فولیک: سبزی‌های تیره و برگ دار، بروکلی، مارچوبه، نخود فرنگی، لوبیا، عدس، کرفس، آووکادو و مرکبات سرشار از اسید فولیک هستند که به سلامت لثه کمک می‌کنند

با این حال، این راه‌ها فقط برای تسکین علائم موقتی هستند و در صورتی که علائم بهبود نیافتند یا بدتر شدند، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین، استفاده از دارو برای عفونت دندان تنها و الزاما باید با تجویز پزشک باشد

داروی ضد التهاب دندان

چگونه می توان از التهاب دندان جلوگیری کرد؟

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد التهاب دندان ، پوسیدگی دندان می باشد. بنابراین ، دستورالعمل های پیشگیری از پوسیدگی دندان برای جلوگیری از التهاب دندان مفید می باشد. این دستور العمل ها شامل موارد زیر می باشد:

بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید

باید بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را به درستی مسواک بزنید و سپس از نخ دندان ، برس های بین دندانی و … استفاده کنید. همچنین می توانید برای شفافیت مینای دندان خود از دهانشویه مناسب حاوی فلوراید استفاده کنید.

رژیم غذایی متعادلی داشته باشید

از مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا و اسیدی که می توانند به مینای دندان شما آسیب برسانند ، اجتناب کنید …

مرتباً توسط دندان پزشک معاینه شوید

برای حفظ سلامت دهان و دندان خود باید هر شش ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید. بهترین درمان همیشه پیشگیری می باشد.

حداقل سالی یکبار باید جرم گیری دندان یا اسکالکتومی را انجام دهید:

بیماری های پریودنتالی علت دیگری است که می تواند منجر به ظاهر شدن التهاب دندان شود. برای جلوگیری از هرگونه آسیب پریودنتال ، باید حداقل سالی یکبار جرم گیری دندان را انجام دهید. اگر در دندان های خود پوسیدگی دارید ، باید سریعاً آنها را درمان کنید ، زیرا با گذشت زمان پیشرفت می کنند. یکی دیگر از علل ایجاد التهاب، ضربه یا کبودی روی دندان یا لثه می باشد. بنابراین ، اگر ورزش فیزیکی انجام می دهید ، باید از گارد ورزشی دندان استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مراحل جرمگیری دندان مراجعه کنید.

درمان التهاب دندان

به طور معمول و به دلیل دردی که ایجاد می شود ، افرادی که از التهاب دندان رنج می برند به سرعت به کلینیک دندانپزشکی مینوسا مراجعه می کنند. پس از معاینه بالینی ، دندانپزشک یک برنامه درمانی دقیق را برای از بین بردن فرآیند عفونی برنامه ریزی می کند.

مانند بسیاری از بیماری های دهان و دندان ، بهترین راه درمان آن پیشگیری می باشد . با رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات سالیانه دندانپزشکی می توانید از این بیماری جلوگیری کنید. دندانپزشکان بهترین متحدان برای جلوگیری از آنها هستند ، اما در صورت تاخیر آنها نیز درمان موثری دارند. ما از داروهای ضد التهابی برای کاهش التهاب و همچنین آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن عفونت استفاده خواهیم کرد.

هنگامی که التهاب کاهش می یابد ، برای نجات دندان ، عصب کشی ریشه انجام می شود. در غیر این صورت نمی توان دندان را نجات داد و تنها راه حل کشیدن دندان است. در صورتی که مشکلاتی در استخوان فک ایجاد شده باشد روند درمان ایمپلنت دندان را با مشکل روبرو می کند. اگر عفونت استخوان را از بین برده باشد ، برای ایمپلنت دندان استفاده از تکنیک های بازسازی استخوان ضروری می باشد.

درمان التهاب با کشیدن دندان

این عفونت نه تنها می تواند به طور برگشت ناپذیری بر روی دندان تأثیر بگذارد. همچنین می تواند بر دندان های مجاور نیز تأثیر بگذارد و حتی ممکن است بر سلامت عمومی شما نیز تأثیر بگذارد. قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک دارو های مناسب را تجویز می کند که باید استفاده کنید.

دارو برای التهاب دندان

مراحل درمان التهاب دندان

مرحله اول درمان التهاب دندان

پس از مشخص شدن دلیل التهاب دندان ، یک برنامه دارویی مناسب تجویز می شود که ممکن است شامل آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی باشد. استفاده دقیق از این برنامه دارویی کلید درمان موفقیت آمیز خواهد بود.

فلگمون دندان هرگز تنها با رژیم دارویی درمان نمی شود ، یعنی درمان دندانپزشکی ضروری می باشد.

مرحله دوم درمان التهاب دندان

ابتدا ، تأثیر رژیم دارویی مورد ارزیابی قرار می گیرد و درمان دندانپزشکی انجام می شود. معمولاً در دندان هایی با پوسیدگی های بزرگ دندان به همراه درگیری پالپ ، عصب کشی باید انجام شود. درمان عصب کشی ریشه ، عفونت را از بین می برد و همچنین از دندان محافظت می کند. بسته به محل و شدت عفونت، روش‌های مختلفی برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها می‌توانند شامل عصب‌کشی (روت کانال)، جراحی دندان، یا حتی کشیدن دندان باشد

مرحله سوم درمان التهاب دندان

پس از درمان اصلی، باید به دندانپزشک برای بازبینی برگردید تا اطمینان حاصل کنید که عفونت کاملاً برطرف شده است. در برخی موارد، ممکن است نیاز به درمان‌های ادامه‌دار یا تغییرات در روش‌های بهداشت دهان و دندان باشد. برای جلوگیری از بروز مجدد عفونت، مهم است که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهید. این شامل مسواک زدن دو بار در روز، استفاده از نخ دندان، و بازدید‌های منظم از دندانپزشک است

اگر می خواهید در مورد التهاب دندان بیشتر بدانید می‌توانید با متخصصان دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا تماس بگیرید. دندانپزشکان ما در درمان التهاب در اسرع وقت به شما کمک خواهند کرد. ما در خدمت شما هستیم و شما می‌توانید با ما در کلینیک دندانپزشکی مینوسا ارتباط برقرار کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «التهاب دندان چیست و چگونه درمان می شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی