Logo

انواع نگهدارنده های ارتودنسی و کاربرد ریتینر در ارتودنسی

ریتینر ارتودنسی چیست

استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی در بین افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند بسیار رایج است. این لوازم درمانی در حفظ و نگهداری از درمان ارتودنسی کمک بزرگی خواهد کرد. برای درک اهمیت استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی و نقشی که آنها در حفظ زیبایی لبخند شما ایفا می کنند ، باید قابلیت حرکت مجدد دندان ها را بررسی کنیم.

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر، دستگاهی است که در پایان درمان ارتودنسی برای حفظ نتایج درمان استفاده می‌شود. نگهدارنده ثابت یا فیکس ریتینر، سیم مخصوصی است که پشت دندان‌ها چسبانده می‌شود و به دلیل ثابت بودن، نیاز به تعویض ندارد. در حالی که نگهدارنده متحرک یا ریتینر متحرک، کمی شبیه به اسپیسر است و برای حفظ نتایج درمان ارتودنسی باید به مدت ۲۲ ساعت در روز استفاده شوند.

چرا باید از ریتینر در ارتودنسی استفاده شود؟

دندان های ما به وسیله یک تکیه گاه معروف به رباط پریودنتال به استخوان فک متصل می شود. این یک سیستم تعلیق شبیه به یک آویز لباس می باشد. این فیبرها از یک طرف در دندان و از طرف دیگر در استخوان فک قرار گرفته اند.

تمام ساختارهایی که ما مورد بحث قرار داده ایم: دندان ، رباط پریودنتال و استخوان فک ، بافت زنده می باشند. بنابراین روابط بین آنها می تواند دچار تغییراتی شود. هنگامی که دندان ها در معرض نیروهای خارجی قرار می گیرند (مانند درمان ارتودنسی) سلول های بافت پریودنتال به طور مداوم بازسازی می شوند.

با حرکت دندان ها ، این بافت ها خود را تطبیق می دهند و دچار تغییر شکل می شوند. در بخش تخصصی ارتودنسی کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در میرداماد ممکن است به شمما توصیه شود از نگهدارنده های ارتودنسی برای مدت زمان محدودی استفاده کنید. استفاده از این ارتودنسی برای مقابله با جابجایی دندان ها معمولاً زمان زیادی طول می کشد.

اگر نیروی بیش از حد به دندان ها وارد شود ، فرآیند تغییر شکل لبخند می تواند باعث آسیب به بافت های پریودنتال و ریشه دندان ها شود. بسیاری از افراد فکر می کنند ، هنگامی که دندان ها در موقعیت جدید و مطلوب خود قرار می گیرد ، روند درمان ارتودنسی به پایان رسیده است. اما باید به این نکته توجه کنیم که برای رسیدن به حالت طبیعی و ثابت دندان ها ادامه روند درمان ضروری است.

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر

هدف نگهدارنده های ارتودنسی

اگر از نگهدارنده های ارتودنسی استفاده نشود ، دندان ها به موقعیت قبلی خود باز می گردند. این نگهدارنده ها به حفظ زیبایی لبخند جدید شما کمک بسزایی می کند. بدیهی است که یکی از اولویت های اصلی ما بعد از درمان ارتودنسی حفظ نتایج بدست می باشد. محافظت از نتایج به دست آمده هدف اصلی نگهدارنده های ارتودنسی می باشد.

چرا دندان ها با استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی حرکت نمی کنند؟

دندان ها به دو دلیل در موقعیت جدید خود ثابت می مانند:

اولین روش برای جلوگیری از حرکت و ثابت ماندن دندان ها ، حفظ یا تثبیت آنها در موقعیت جدید خود با استفاده از نگهدارنده می باشد. استفاده از نگهدارنده ها باید به اندازه ای انجام شود که استخوان و رباط پریودنتال در اطراف  دندان ها تغییر شکل داده و بالغ شوند. این روند می تواند چندین ماه یا چندین سال به طول انجامد. در صورت عدم استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی ، دندان ها به سرعت به وضعیت قبلی خود باز می گردند.

دلیل دوم اینکه دندان ها در جای خود ثابت می مانند و خود به خود حرکت نمی کنند این است که دندان ها در موقعیت متعادلی قرار دارند که در آن لب ها و گونه ها از بیرون و زبان از داخل به دندان ها کمک می کنند تا ثبات بمانند.

اغلب اوقات ، زیبا ترین موقعیت دندان ها متعادل ترین حالت برای شکل دهان شما نمی باشد ، بنابراین باید به طور محدود از نگهدارنده های ارتودنسی استفاده کنید. نگهدارنده ها به طور محدود استفاده می شود تا اطمینان حاصل کنیم که دندان های شما دوباره حرکت نمی کنند و ما تمام هزینه و تلاش خود را به دور نمی اندازیم.

از چه نوع  نگهدارنده هایی می توان استفاده کرد؟

انواع مختلفی از نگهدارنده های ارتودنسی وجود دارد. اگر ایده استفاده از نگهدارنده های متحرک برای شما دلهره آور به نظر می رسد ، جایگزین های بسیار متنوعی برای نگهدارنده های ثابت وجود دارد.

نگهدارنده های ارتودنسی ثابت

این نگهدارنده ها یک سیم کوچک متصل به سطح داخلی دندان های قدامی می باشد که مانع از حرکت مجدد آنها می شود. این روش می تواند سال ها روی دندان شما بدون هیچ مشکلی باقی بمانند و راه حل بسیار مناسبی می باشد. مزایای اصلی این روش ثابت بودن آنها می باشد و نیازی نیست نگران پوشیدن یا برداشتن آنها باشید.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان راهی برای سفیدی دائمی دندان‌هایتان

ریتینر ارتودنسی متحرک

. ریتینر متحرک از سه بخش فعال، نگهدارنده و صفحه پایه تشکیل می‌شود و دو بخش فعال و نگهدارنده انواع گوناگون دارند و ترکیب‌های متفاوتی از این دو بخش در تهیه بریس‌های متحرک استفاده می‌شود. . ریتینر متحرک از سه بخش فعال، نگهدارنده و صفحه پایه تشکیل می‌شود و دو بخش فعال و نگهدارنده انواع گوناگون دارند و ترکیب‌های متفاوتی از این دو بخش در تهیه بریس‌های متحرک استفاده می‌شود. همچنین، باید به دندان‌ها و ریتینر با دقت غذا خورد و از خوردن غذاهای سخت و لیز خودداری کرد

چگونه از نگهدارنده ارتودنسی مراقبت کنیم؟

اگر می خواهیم لوازم ارتودنسی شما نشکند و طول عمر زیادی داشته باشند ، توصیه می شود به برخی از نکات محافظتی توجه ویژه ای داشته باشید.

در صورت خارج کردن نگهدارنده های ارتودنسی از روی دندان ها، بسیار اهمیت دارد که آنها را با دقت بردارید و همچنین هر بار که آنها را برداشتید ، کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. این وسواس و دقت در تمیز کردن به دلیل این است که آنها در معرض بزاق و باکتری های دهان قرار می گیرند.

می توانید از قرص های جوشان مخصوص که در داروخانه ها به فروش می رسد استفاده کنید و گزینه دیگر این است که آنها را با یک برس مخصوص و آب و صابون تمیز کنید. آنها را با خمیر دندان تمیز نکنید ، زیرا رنگ آنها تغییر می کند. همچنین نباید آن را با آب داغ بشویید زیرا حرارت بالا می تواند باعث تغییر شکل نگهدارنده های ارتودنسی شود.

نگهدارنده های بعد از ارتودنسی

جمع بندی

اگر هنوز در مورد استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی شک دارید ، بهترین کار این است که از دندانپزشک خود در کلینیک دندانپزشکی مینوسا در میرداماد مشاوره بگیرید.

اطلاعاتی وجود دارد که باید قبل از شروع این مرحله بدانید. برخی از سوالاتی است که باید از دندانپزشک خود در این ارتباط بپرسید:

  • چه نوع نگهدارنده های ارتودنسی برای من بهترین گزینه می باشد؟
  • چه مدت باید از نگهدارنده های ارتودنسی استفاده کنم؟
  • آیا می توان دندان هایم را بدون استفاده از نگهدارنده ثابت نگه دارم؟

متخصصان کلینیک مینوسا وظیفه دارند بیماران خود را در مورد همه مواردی که در حوزه تخصص آنها می باشد، آگاه کنند. به همین دلیل دندانپزشکان به شما کمک می کنند تصمیم بگیرید که بهترین گزینه برای ثابت نگه داشتن دندان ها در موقعیت صحیح خود کدام گزینه می باشد تا بتوانید از زیبایی لبخند خود لذت ببرید.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «انواع نگهدارنده های ارتودنسی و کاربرد ریتینر در ارتودنسی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی