Logo

ارتباط عدم تقارن صورت و عدم تقارن دندان

عدم تقارن صورت و عدم تقارن دندان

اصلاح عدم تقارن صورت همیشه به جراحی و بهبودی طولانی نیاز ندارد. به‌عنوان‌مثال، دندانپزشکی زیبایی درمانی است که می‌توانید به ایجاد یک چهره متقارن کمک کنید. درمان‌های دندانپزشکی مانند روکش‌ها، بریس‌های سرامیکی، بریس‌های لینگوال و اینویزیلاین گزینه‌های غیرتهاجمی هستند که می‌توانید برای درمان عدم تقارن دندان انتخاب کنید.

در حالی که هیچ کس تقارن کامل ندارد، برخی از انواع عدم تقارن صورت می‌تواند زندگی شما را سخت‌تر کند، و نه تنها از نظر زیبایی شناختی زیبا به نظر نمی‌آید بلکه باعث اعتماد بنفس کمتر می‌شود. وقتی صحبت از فک می‌شود، عدم تقارن دندان صورت بسیار مهم است زیرا می‌تواند بر نحوه غذا خوردن و صحبت کردن شما تأثیر بگذارد. ناگفته نماند، حتی می‌تواند منجر به درد شود. در این مقاله، علت عدم تقارن صورت و درمان‌های دندانپزشکی را بررسی خواهیم کرد. با مینوسا همراه باشید تا عدم تقارن دندان را برایتان توضیح دهیم.

عدم تقارن دندان و صورت

چه چیزی باعث ایجاد عدم تقارن دندان می‌شود؟

دو نوع عدم تقارن دندان وجود دارد: پاتولوژیک و رشدی. این عارضه می‌تواند به دلیل ژنتیک ایجاد شود یا به دلیل ناهماهنگی دندان‌ها، عضلات ناهموار، تصادفات و عفونت‌ها ایجاد شود.

وقتی صحبت از ژنتیک می‌شود، میکروزومی صورت (HFM) یکی از شایع‌ترین شرایطی است که باعث عدم تقارن دندان و صورت می‌شود.

گزینه‌های درمانی برای این بیماری در هر مورد متفاوت است. در اشکال خفیف‌تر، درمان‌های دندانی مانند بریس نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

همراه با عدم تقارن صورت، علائمی نیز وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید:

  1. تأثیر حرکات سر
  2. تورم
  3. چرک
  4. درد
  5. تب
  6. مشکل در جویدن

علائمی مانند چرک و تب نیاز به مراقبت‌های اورژانسی دارند و حتی اگر عدم تقارن صورت جزئی باشد، نباید آنها را نادیده گرفت. در برخی موارد، عدم تقارن روی کل صورت تأثیر نمی‌گذارد، اما همچنان می‌تواند منجر به عوارض و درد شود.

یکی از شایع‌ترین علل عدم تقارن صورت

اختلال گیجگاهی فکی (TMD) معمولاً علت عدم تقارن فک است و بسته به شدت بیماری با مجموعه‌ای از علائم همراه است.

ممکن است در عدم تقارن دندان تجربه کنید:

  1. سردرد و درد در ناحیه فک
  2. سفتی در پشت گردن
  3. حرکات محدود هنگام جویدن
  4. هنگام باز و بسته کردن دهان صدای ترکیدن به گوش می‌رسد.

گیج کننده‌ترین بخش در مورد این وضعیت این است که علائم می‌آیند و می‌روند. اگر از فک ناصاف یا کج رنج می‌برید، TMJ ممکن است علت آن باشد. با گذشت زمان، می‌تواند منجر به تورم و التهاب نیز شود.

این وضعیت معمولاً با استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن کنترل می‌شود تا از تورم یا درد ناشی از آن جلوگیری شود.

 

چگونه می‌توانید متوجه شوید که آیا با عدم تقارن دندان خود مشکل دارید؟

اگر فکر می‌کنید چهره نامتقارن دارید، بهترین راه برای یافتن علت و راه حل مراجعه به دندانپزشک است.

اولین قدمی که در مطب دندانپزشکی برداشته می‌شود، تشخیص اینکه آیا نیاز به درمان فوری دارید یا خیر. در برخی موارد، عفونت‌ها باعث تورم می‌شوند و نیاز به درمان فوری است. اگر از هیچ عفونتی رنج نمی‌برید، از اشعه ایکس برای بررسی استخوان‌های کل صورت شما استفاده می‌شود.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دندان و لثه می‌باشد.

چه درمان‌های دندانپزشکی برای عدم تقارن دندان موجود است؟

بسته به تشخیص، گزینه‌های مختلفی وجود دارد، از درمان ارتودنسی تا درمان جراحی.

در موارد زیر معمولاً از بریس ها برای رفع عدم تقارن صورت استفاده می‌شود:

  1. آندرباش می‌کند
  2. بیش از حد
  3. انبساط فک

در مورد آندربایت، فک جلو می‌آید و ظاهری نامتعادل ایجاد می‌کند. با اوربایت، لب پایین جلو می‌آید و بین دندان‌های بالا و پایین فاصله ایجاد می‌کند. دومی ممکن است به خر و پف کمک کند و باعث گود افتادگی گونه‌ها و فک ضعیف و باریک شود.

در گذشته، موارد خفیف‌تر نیز تنها با درمان‌های جراحی رفع می‌شدند. در حال حاضر، دندانپزشکان روش‌هایی را برای رفع عدم تقارن دندان با بریس‌ها ایجاد کرده‌اند و جراحی را تنها برای موارد جدی‌تر باقی می‌گذارند.

هنگامی که بریس ها به تنهایی مشکل را برطرف نمی‌کنند، به درمان جراحی نیاز است. همچنین، در صورت برخورد با عضلات ناهموار یا مشکلات ساختار استخوان، ممکن است به جراحی پلاستیک یا جراحی فک نیز نیاز باشد.

اگر کودکی از مشکلات ساختار استخوانی یا ماهیچه‌های ناهموار رنج می‌برد، جراحی به تعویق می‌افتد زیرا در مرحله رشد ممکن است علی‌رغم جراحی، عضلات ناهموار رشد کنند. پس از توقف رشد کودک، این مشکلات را می‌توان از طریق جراحی برطرف کرد.

در این صورت، متخصص شما سوابق کامل پزشکی شما را می‌خواهد تا از بروز هرگونه عارضه در حین جراحی جلوگیری کند.

عدم تقارن دندان و مراجعه به دندانپزشک

اگر مشکوک هستید که از عدم تقارن دندان رنج می‌برید، در مورد گزینه‌های خود از ویزیت با یک متخصص دریغ نکنید. در بیشتر موارد، عدم تقارن صورت را می‌توان با درمان‌های غیر تهاجمی برطرف کرد و تنها موارد شدید نیاز به جراحی فک دارند. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که موارد شدید فقط بر زیبایی صورت شما تأثیر نمی‌گذارد، بلکه عملکرد جمجمه پایینی شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. با گذشت زمان، این ممکن است منجر به مشکلات عملکردی، تورم، التهاب و درد شود. اگر در مورد درمان‌های دندانپزشکی برای عدم تقارن صورت و نحوه اقدام شما سؤالی دارید، دریغ نکنید با ما تماس بگیرید .

بریس و عدم تقارن دندان

دندان‌های خود را با بریس صاف کنید. اگر به دلیل دندان‌های کج لبخند شما ناهموار است، به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و در مورد بریس ها سؤال کنید. بریس‌ها راه‌حل سریعی نیستند، اغلب ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا دندان‌های کج شما را تعمیر کنند. با این حال، نتایج می‌تواند بسیار چشمگیر باشد.

اگر نمی‌خواهید از بریس استفاده کنید، به جای آن از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود در مورد ترازهای شفاف بپرسید.

ونیرها و عدم تقارن دندان

ونیرها را برای بلند کردن دندان‌های خود امتحان کنید. اگر دندان‌های شما شکسته یا خیلی کوتاه است، با دندانپزشک خود در مورد روکش‌ها صحبت کنید. این روکش‌های سرامیکی روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و بدون تلاش زیاد ظاهر دندان‌های صاف و سفیدی به شما می‌دهند.

دندان‌ها و لثه‌های شما قبل از اینکه بتوانید برای روکش واجد شرایط باشید باید سالم باشند، بنابراین به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید!

ونیرها دائمی هستند، اما ممکن است به‌مرورزمان شل شوند. ممکن است لازم باشد آنها را لمس کنید یا در خط جایگزین کنید.

برای صاف کردن دندان‌های خود روکش‌هایی اضافه کنید. اگر فقط چند دندان کج یا شکسته دارید، در مورد گرفتن تاج سؤال کنید. این روکش‌های تکی بالای دندان شما قرار می‌گیرند و ظاهر یک دندان کامل و سالم را به آن می‌دهند.

روکش‌ها همچنین می‌توانند به تقویت دندان‌های ضعیف یا شکسته کمک کنند.

 

آیا دندان‌های کج را باید صاف کرد؟

تصمیم برای صاف کردن دندان‌های کج یک تصمیم شخصی است. برای بسیاری، کمبود بودجه یا بیمه سلامت دندان ممکن است بر تصمیم گیری برای صاف کردن دندان تأثیر بگذارد. مسائل بهداشتی هم احتمال دارد در تصمیم گیری نقش داشته باشد.

بسیاری از مدل‌ها با موفقیت دندان‌های نه چندان عالی خود را به رخ می‌کشند. در ژاپن، دندان‌های نیش کمی کج شده (yaeba) یک ویژگی مطلوب است که تصور می‌شود جذابیت را به خصوص در زنان افزایش می‌دهد.

گزینه‌های من برای درمان عدم تقارن دندان چیست؟

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که صاف کردن دندان‌ها انتخاب مناسبی برای شماست، چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی صحبت کنید.

بریس ها گزینه‌ای عالی برای افراد در هر سنی هستند، مشروط بر اینکه دندان‌ها و لثه‌های آنها به اندازه کافی قوی باشد که بتواند آنها را نگه دارد. بریس‌ها ممکن است انتخاب خوبی برای کودکانی باشند که هنوز لثه‌های انعطاف‌پذیر و بافت استخوانی دارند.

بسته به نوع بریس‌هایی که انتخاب می‌کنید و کاری که باید انجام دهید، درمان می‌تواند بین دو تا سه سال طول بکشد. جراحی صاف کردن دندان گزینه دیگری می‌باشد که باید مد نظر گرفته شود و اصولا زمان کمتری برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز دارد.

بریس های فلزی و عدم تقارن دندان

بریس های فلزی ثابت با براکت، باند و سیم انعطاف‌پذیر به دندان‌ها متصل می‌شوند. این بریس ها ممکن است برای افرادی که مشکلات تراز دندانی پیچیده‌تری دارند، انتخاب بهتری باشند.

گاهی اوقات، علاوه بر بریس های ثابت، به هدگیر هم نیاز می‌باشد. هدگیر معمولاً فقط در شب پوشیده می‌شود.

بریس های فلزی از روزهای اولیه خود راه طولانی را پیموده‌اند. آنها اکنون از براکت‌های کوچک‌تر و فلز کمتری استفاده می‌کنند. آنها همچنین راحت‌تر از گذشته هستند. آنها حتی با نوارهای لاستیکی چند رنگ ارائه می‌شوند که می‌توانید متناسب با شخصیت خود انتخاب کنید.

بریس های سرامیکی و عدم تقارن دندان

بریس های سرامیکی و سیم‌های قوسی که آنها را به هم متصل می‌کنند شفاف یا همرنگ دندان هستند بنابراین به اندازه براکت‌های فلزی برجسته نیستند.

بریس های نامرئی و عدم تقارن دندان

بریس های نامرئی مانند Invisalign تقریباً نامرئی هستند. آنها فقط برای نوجوانان و بزرگسالان استفاده می‌شوند.

ترازهای پلاستیکی شفاف به صورت سفارشی و متناسب با دهان شما ساخته شده‌اند. آنها مانند محافظ دهان روی هر دندان قرار می‌گیرند و ماهیانه دو بار برداشته و جایگزین می‌شوند. این گزینه برای اصلاح تراز شدید دندان توصیه نمی‌شود.

بریس های زبانی و عدم تقارن دندان

سطح لینگوال سمتی از دندان‌های شماست که رو به زبان شماست. بریس های لینگوال صورت دیگری از بریس های نامرئی می‌باشند. آنها شبیه بریس های فلزی سنتی می‌باشند با این تفاوت که به پشت دندان‌ها متصل می‌گردند.

جراحی صاف کردن دندان

روش‌های جراحی برای صاف کردن دندان‌ها گزینه دیگری است. آنها ممکن است راهی برای کاهش مدت زمان مورد نیاز برای استفاده از بریس باشند.

ارتودنتیست شما ممکن است یک روش جراحی جزئی را پیشنهاد کند که برای تغییر موقعیت استخوان‌ها و لثه‌ها طراحی شده است که به نگه داشتن دندان‌ها در جای خود کمک می‌کند.

آنها همچنین ممکن است یک روش پیچیده‌تر را که برای تنظیم مجدد فک شما طراحی شده است توصیه کنند. به این عمل جراحی ارتوگناتیک می‌گویند. اگر دندان‌های شما بر توانایی گفتار یا جویدن شما تأثیر گذاشته باشد، ممکن است این نوع جراحی توصیه شود.

هزینه پرداختی شما برای این روش بر اساس نوع جراحی، محل و بیمه درمانی شما تعیین می‌شود.

 

هنگام مراجعه برای عدم تقارن دندان به دندانپزشک یا ارتودنتیست چه انتظاری باید داشته باشم؟

دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که به یک متخصص به نام متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. دهان، دندان‌ها و فک شما معاینه می‌شود و نیش شما ارزیابی می‌شود.

متخصص ارتودنسی شما می‌خواهد در مورد علائم شما، از جمله هر صدای ترکیدنی که هنگام باز کردن یا بستن دهان خود می‌شنوید، و هر گونه ناراحتی فیزیکی که هنگام جویدن یا در زمان‌های دیگر دارید، بداند.

اشعه ایکس از دهان شما گرفته می‌شود و قالبی از دندان‌های شما ساخته می‌شود.

اگر به بریس نیاز دارید، آنها به صورت سفارشی برای شما ساخته می‌شوند و در یک قرار ملاقات بعدی روی آن قرار می‌گیرند .

لبخند نامتقارن می تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود – دندان ها، ماهیچه ها و موقعیت فک همگی می توانند در ایجاد ظاهر عدم تعادل لبخند نقش داشته باشند. زمانی که دندان ها مقصر اصلی هستند، دندانپزشک زیبایی ما معتقد است که روکش های چینی اغلب بهترین راه برای دستیابی به لبخندی هماهنگ تر است. بلندتر بودن دندان‌ها در یک طرف دهان معمولی است – معمولاً سمت آسیب‌دیده برعکس دست غالب است (یعنی افراد راست دست در سمت چپ دندان‌های بلندتری دارند و بالعکس). به دلیل تکنیک مسواک زدن فرد هم میتواند این عارضه پیش آید. همچنین ممکن است فشردن و ساییدن دندان ها در شب باعث ساییدگی و آسیب بیشتر در یک طرف دهان بیشتر از طرف دیگر شود.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «ارتباط عدم تقارن صورت و عدم تقارن دندان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی