آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

اختلال روانی و مشکلات دندانی کودکان

مشکلات دندانی و تأثیر آنها بر اختلال روانی کودکان

این واقعیت است که سلامت دندان نیز به طور مستقیم با سلامت روان، به ویژه برای یک کودک، مرتبط است. در دوران کودکی، حفظ یک سلامت دهانی مناسب ضروری است، زیرا هم پوسیدگی دندان و هم بیماری لثه با تغییرات رفتاری مرتبط هستند. اغلب اوقات درک علت اصلی تغییر رفتار کودک برای والدین دشوار است. با این حال، گاهی اوقات مشکلات دندانی دلیل اصلی این اختلال روانی است. شناسایی این نواقص و درمان مناسب برای آنها می‌تواند برای والدین و فرزندان تسکین زیادی ایجاد کند.

دوران کودکی دوران منحصربه‌فردی از زندگی است و اغلب زیبا، مملو از معصومیت ذاتی و صداقت بی‌مانند است. کودکان این تمایل را دارند که احساسات خود را آشکارا بیان کنند و هر چیزی را که به ذهنشان خطور می‌کند با صدای بلند و بدون قید و شرط بیان کنند. با این حال، رفتار کودک به تجربیات قبلی او نیز بستگی دارد که چگونه تفکرات معصومانه آنها مثبت یا منفی دریافت شده و متعاقباً توسط والدین آنها پاسخ داده شده است.

یک کودک می‌تواند احساسات مختلفی از جمله شادی، خشم، اضطراب یا ترس را بیان کند و آنچه بیان می‌شود، از جمله نحوه بیان آن، در طول زمان، به بازتابی مستقیم از شرطی سازی اجتماعی تبدیل می‌شود. کودک در نتیجه واکنش‌های منفی، حمایت، خشم یا عشق والدین خود را تجربه کرده است.

برای هر پدر و مادری مهم است که به شدت از نحوه پاسخگویی به فرزند خود آگاه بوده و توجه داشته باشد. تجربه کودک نه تنها برای کوتاه مدت اهمیت دارد، بلکه می‌تواند تأثیر منفی یا مثبتی بر آینده او ایجاد کند.

اختلال روانی و  مشکلات دندان

اثرات مشکلات دندانی بر اختلال روانی کودکان:

پوسیدگی دندان و اختلال روانی

متأسفانه، گسترش باکتری‌ها در کودکان با سرعت بسیار بیشتری نسبت به بزرگسالان اتفاق می‌افتد و  آنها بیشتر مستعد پوسیدگی هستند. علاوه بر این، کودکان درد دندان را سریع‌تر و راحت‌تر تجربه می‌کنند. آنها ممکن است نتوانند درد خود را بیان کنند، به خصوص زمانی که درد کسل کننده، مداوم و ثابت باشد.

با این حال، این درد ممکن است همچنان کودک را ناامید کند و باعث اضطراب، تحریک پذیری و عدم تحمل او شود. دندان درد همچنین می‌تواند خواب کودک را مختل کند. کمبود خواب یک خطر بزرگ برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله از دست دادن حافظه، کاهش رفتار اجتماعی و اختلال در مهارت‌های شناختی است.

 

شلوغی یا فاصله بین دندان‌ها و اختلال روانی کودکان

مال اکلوژن (اعم از شلوغی یا فاصله بین دندان‌ها) به طور کلی از نظر زیبایی شناختی ناخوشایند است و بنابراین، عزت نفس کودک می‌تواند به دلیل ظاهر فیزیکی او تأثیر منفی بگذارد. احساس خودآگاهی ممکن است کودک را از لبخند زدن با اعتماد به نفس در جمع یا حتی از اختلاط با کودکان دیگر، مشارکت اجتماعی یا آسیب پذیری بیشتر در برابر قلدری کودکان و اختلال روانی دیگر باز دارد.

 

مکیدن شست و اختلال روانی کودکان

مال اکلوژن دندان، مکیدن شست و سلامت روان به هم مرتبط هستند. کودکی که عادت مکیدن شست را حتی بعد از 5 سالگی طولانی‌تر می‌کند، احتمالاً ابراز ناامنی می‌کند. راه‌هایی که کودک می‌تواند ناامنی خود را ابراز کند، گوشه‌گیری، مکیدن شست (خود آرام‌بخش)، درون‌گرایی و بدبینی است. عاقلانه است که قبل از اینکه عواقب دندانی به طور مؤثر درمان شود، به هر گونه احساسات اساسی و رفتارهای بیان شده توسط یک متخصص بهداشت روان حرفه‌ای کودکان یا متخصص اطفال آنها رسیدگی شود.

 

ترس از دندانپزشک و اختلال روانی

کودک ممکن است هنگام مراجعه به دندانپزشک ترسیده یا اضطراب داشته باشد و بنابراین سعی کند تنفر خود را به صورت رفتاری ابراز کند. محتمل‌ترین دلیل این ترس می‌تواند نتیجه تجربه منفی قبلی در مطب دندانپزشکی هنگام مراجعه برای اولین بار باشد. یک کودک ممکن است به طور متناوب سعی کند بیماری‌های دندانی خود را پنهان کند تا از مراجعه مجدد به دندانپزشک خودداری کند.

این نوع رفتار پنهان اغلب منجر به تحریک پذیری بیشتر در کودک و آسیب به سلامت کلی او می‌شود که ناشی از وضعیت دندانی و درد ناشی از آن است.

اختلال روانی و مشکلات دندانی

چگونه می‌توانید مشکلات دندانی را در هنگام بروز آن ها مدیریت کنید؟

  • این راه حل‌های آسان را دنبال کنید تا به فرزندتان کمک کنید بر هر گونه ناراحتی روحی یا عاطفی و اختلال روانی که ممکن است در پی مشکلات دندانی رخ داده باشد غلبه کند.
  • مراقب بهداشت دهان و دندان کودک خود باشید. اگر حتی یک نقطه سیاه کوچک را مشاهده کردید، فوراً یک قرار ملاقات بگذارید تا آن را پر کنید.
  • اگر کودک شما بیشتر مستعد پوسیدگی است، مصرف موضعی فلوراید را در نظر بگیرید. فلوراید دارای خاصیت ضد پوسیدگی عالی است که به جلوگیری از تشکیل حفره کمک می‌کند. همچنین استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید طبق توصیه دندانپزشک ایده خوبی است.
  • از دادن غذاهای شیرین یا چسبناک به کودک خودداری کنید. توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا به جای محتوای کربوهیدرات بالا باشد – نه تنها برای سلامت دهان بلکه برای سلامت کلی کودک شما مناسب است.
  • اجازه ندهید دندان کودک شما پوسیده شود. اگر این اتفاق افتاد، به دنبال مداخله دندانپزشکی باشید. هنگامی که درد یا تورم رخ می‌دهد، بسته به وضعیت دندان، ممکن است دندان نیاز به درمان ریشه یا حتی کشیدن داشته باشد.
  • اگر کودک شما بالای 5 سال سن دارد و هنوز انگشت شست خود را می‌مکد، مهم است که با کودک خود صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی ممکن است او را آزار دهد و چرا مکیدن انگشت شست او آرامش بخش است. همچنین در صورت لزوم و مناسب می‌توانید فرزند خود را نزد روان‌شناس ببرید.
  • درمان ارتودنسی برای کودکی که دچار مال اکلوژن شده است باید در نظر گرفته شود. اگر مال اکلوژن را در مراحل اولیه تشخیص دهید، ممکن است بتوانید از کودک خود در برابر انجام اقدامات پیچیده و اغلب استرس زا در مراحل بعدی محافظت کنید. گاهی اوقات کودک به دلیل ناراحتی قابل توجه ممکن است شروع به فشردن دندان‌های خود کند. این رفتار به طور منفی بر عضلات و مفاصل اطراف دهان تأثیر می‌گذارد. همه این عوامل را می‌توان با مداخله زودهنگام باطل کرد.
  • به کودک خود کمک کنید در مطب دندانپزشکی احساس راحتی کند. از سایر والدین بپرسید که از کدام دندانپزشک اطفال استفاده می‌کنند و تجربیات مثبتی با آنها داشته‌اند. دندانپزشک کودک خود را تشویق کنید تا در مورد روش‌های درمانی به طور آشکار با کودک شما صحبت کند، به‌طوری‌که کودک شما می‌تواند در جریان بماند و شروع به ایجاد رابطه با دندانپزشک کند.
  • با این حال، توضیحات باید با دقت و سن مناسب ارائه شود تا کودک بتواند آنها را درک کند. به‌عنوان مثال، بیهوشی و بی حسی را می‌توان به عنوان یک اثر بادکنکی توضیح داد. محافظ لاستیکی به عنوان یک محافظ دندان; استفاده از هندپیس به عنوان اسپری آب برای از بین بردن باکتری‌ها و غیره. به این ترتیب کودک به راحتی می‌تواند بدون اینکه از آن بترسد این روش را درک کند.
  • احساس راحتی کودک برای سلامت روانی او بسیار مهم است. هنگامی که یک مشکل دندانی منجر به تحریک یا تغییر رفتار در کودک می‌شود، بسیار مهم است که والدین به دنبال کلینیک مناسب باشند تا بتوان به موقع به آن رسیدگی کرد و در نتیجه استرسی را که کودک احساس می‌کند کاهش داد. در پایان روز، تثبیت خلق و خوی کودک در سلامت و شادی آینده او نقش اساسی دارد.

آیا دندان‌های کودکان می‌توانند اختلال روانی را آشکار کنند؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اختلال روانی می تواند با دندان های کودکان مرتبط باشد. بسیاری از والدین هنگام افتادن دندان‌های شیری بچه‌هایشان به عنوان یادگاری آن ها را جمع می‌کنند. اما تصور کنید که این کار را انجام دهید تا مشخص شود که آیا کودک آسیب عاطفی را تجربه کرده است که می‌تواند بعداً به مشکلات بزرگ‌تری منجر شود.

اختلال روانی کودکان و دندان کودکان

در مطالعه‌ای که منتشر شد، متخصصان استدلال می‌کنند که نشانه‌های میکروسکوپی روی دندان‌های کودکان می‌تواند ابزار جدیدی برای تشخیص ضربه باشد. بسیاری از پزشکان می‌گویند که درمان زودهنگام می‌تواند از مشکلات سلامتی مرتبط با زخم‌های عاطفی، به‌ویژه اختلال روانی جلوگیری کند.

دانشمندان می‌گویند تجربیات نامطلوب دوران کودکی، مانند سوء استفاده، شاهد خشونت، و اعتیاد به مواد مخدر یا طلاق والدین می‌تواند استرس سمی ایجاد کند و رشد مغز کودک را تغییر دهد. حوادث آسیب زا با مشکلات سلامت مزمن، از جمله بیماری قلبی، و مسائل مربوط به سلامت روان، مانند افسردگی و اضطراب، در آینده مرتبط است.

یافتن راهی قابل اعتماد برای اندازه گیری ناملایمات دوران کودکی و غربالگری نوجوانان از نظر خطر ابتلا به مشکلات بعدی در زندگی، به امری مهم در میان دانشمندان و پزشکان تبدیل شده است، که معمولاً به خاطرات ذهنی و اغلب نادرست تروما مدت‌ها پس از وقوع آن تکیه می‌کنند.

دندان‌ها تنها آخرین مخزن اطلاعاتی هستند که دانشمندان در حال مطالعه برای سرنخ‌هایی در مورد اختلال روانی دوران کودکی هستند. محققان همچنین در حال مطالعه نشانگرهای زیستی در بزاق، خون و مو هستند.

محققان می‌نویسند همان‌طور که دندان‌های شیری قبل از تولد شکل می‌گیرند و در طول چند سال اول زندگی، علائم رشد میکروسکوپی در سطح سخت مینا ایجاد می‌شود، دقیقاً همان‌طور که حلقه‌های یک درخت سن آن را نشان می‌دهد.

علائم رشد در دندان‌های شیری به طور معمول رشد روزانه و هفتگی را تا حدود 2 سالگی ثبت می‌کنند، در حالی که خطوط رشد در برخی از دندان‌های ثانویه یا دائمی رشد را تا 16 سالگی ثبت می‌کنند.

تجارب نامطلوب در دوران کودکی ممکن است بر روند رشد تأثیر بگذارد و علائم غیرطبیعی یا خطوط استرسی را به جا بگذارد که به طور دائم روز یا هفته خاصی را در هنگام رشد ثبت می‌کند که آن استرس رخ داده است.

بیشتر دندان‌های شیری مانند دندان‌های دائمی که در حین ارتودنسی یا سایر روش‌های دندانی کشیده می‌شوند دور انداخته می‌شوند. همان‌طور که اندازه گیری سطح کلسترول در خون بیمار می‌تواند بیماری قلبی را بررسی کند، آنها پیشنهاد می‌کنند که یک نگاه دقیق به دندان‌های کودک می‌تواند روزی در مورد احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با تروما هشدار دهد.

محققان سال‌ها نشانه‌های دندان را در بقایای تمدن‌های باستانی مطالعه کرده‌اند تا تاریخ آن‌ها را بهتر درک کنند. اخیراً، دانشمندان با تجزیه و تحلیل دندان‌ها مواجهه دوران کودکی با سموم شیمیایی مانند سرب را ردیابی کرده‌اند.

اما بررسی دقیق دندان‌ها برای غربالگری مشکلات سلامت روان جدید است. برخی از محققانی که این پیشنهاد را بررسی کردند، فکر کردند که این یک رویکرد جذاب برای یک مشکل فوری است. آنها گفتند، با این حال، این روند باید در مقیاس وسیع آزمایش شود و به احتمال زیاد به این زودی‌ها در مطب پزشک شما در دسترس نخواهد بود.

دانشمندان در حال انجام اقداماتی برای کشف این است که آیا می‌توانند ابتدا کودکانی را که ممکن است در معرض خطر هستند شناسایی کنند. آنها از مادران می‌خواهند که در صورت افتادن دندان‌های شیری فرزندانشان برای آنها بفرستند. محققان در حال حاضر برنامه‌ای برای پیگیری کودکان ندارند تا ببینند آیا در آینده دچار اختلال روانی می‌شوند یا خیر. اما آنها نیز آن را رد نکرده‌اند.

ارتباط نزدیکی بین سلامت بدن و سلامت ذهن کودکان و اختلال روانی وجود دارد. شواهد بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد کسانی که اختلال روانی را تجربه می‌کنند، از سلامت دهان و دندان نیز رنج می‌برند. برخی از شایع‌ترین اختلال روانی که می‌توانند بر سلامت دهان و دندان افراد تأثیر منفی بگذارند عبارت‌اند از: اضطراب و حملات پانیک، افسردگی، اختلالات خوردن، اختلال وسواس فکری ، آسیب به خود، اسکیزوفرنی و روان‌پریشی و اختلال روانی.

 

 

برخی از مشکلات اصلی برای کسانی که از اختلال روانی رنج می‌برند عبارت‌اند از:

بی توجهی : تحقیقات نشان داده است که کسانی که از اختلال روانی رنج می‌برند از مراقبت‌های دندانی آن‌قدر اجتناب می‌کنند که بهداشت دهان و دندان آنها نادیده گرفته می‌شود. این می‌تواند منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود .

اضطراب: بسیاری از افراد از نوعی فوبیای دندان رنج می‌برند و در نتیجه به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه نمی‌کنند. مراجعه نادر به دندانپزشکی تأثیر شدیدی بر سلامت دهان و دندان دارد.

اختلالات تغذیه: افرادی که از بیماری‌هایی مانند پرخوری عصبی رنج می‌برند اغلب فرسایش دندان را در اثر اسیدیته در استفراغ تجربه می‌کنند. سطوح پایین کلسیم نیز رایج است که می‌تواند بر سلامت دندان‌ها تأثیر بگذارد.

اقدامات مسواک زدن: مسواک زدن بیش از حد توسط افراد مبتلا به اختلالات دوقطبی و اختلال روانی می‌تواند منجر به آسیب مینای روی سطح دندان شود.

دارو: مصرف آنها ممکن است اثرات نامطلوب دهانی، به ویژه خشکی دهان ایجاد کند.

برای والدین که از ارتباط بین سلامت دهان و سلامت روان آگاه باشند. افرادی که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برند باید ارزش سلامت دهان و دندان را درک کنند و برای حفظ عادات خوب دندانی انگیزه داشته باشند.

6 دیدگاه دربارهٔ «اختلال روانی و مشکلات دندانی کودکان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی