آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

آسیب عصب زبانی

یکی از منحصر به فردترین ماهیچه‌های بدن انسان زبان است، آسیب عصب زبانی یکی از نادر ترین بیماری های دهان و دندان است که ممکن است برخی از افراد را درگیر خود کند. زبان در فرآیند تمیز کردن دهان نقش مهمی دارد. انواع مختلفی از طعم‌ها و مزه‌ها را حس می‌کند. زبان در کنار لب‌ها و دندان‌ها می‌تواند 90 کلمه در دقیقه بیان کند. جنبه منفی زبان این است که باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد دهان را در خود جای داده است. عصب زبان مهم‌ترین جز زبان است. ما به شما راه‌هایی برای درمان آسیب عصب زبانی ارائه می‌دهیم تا زبان بتواند به درستی وظایف خود را انجام دهد.

عصب زبانی چیست؟

عصب زبانی (LN) از عصب مندیبولار (فک پایین) منشعب می‌شود. عصب زبان به شما امکان می‌دهد حس چشایی داشته باشید. عصب زبان در امتداد دو سوم جلوی زبان شما قرار دارد و در حس چشایی شما نقش مهمی دارد. عصب زبانی برای لذت بردن از بسیاری از طعم‌ها و مزه‌ها ضروری است.

آیا می‌دانستید؟ “Lingual” از لاتین “lingua” به معنای “زبان” گرفته شده است. این کلمه ریشه‌ای از “زبان شناسی” است، به معنای مطالعه زبان است.

علل آسیب عصب زبانی و اقدامات پیشگیرانه

تحقیقات علمی جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این موارد می‌توانند به عصب زبانی آسیب برسانند :

  1. کشیدن دندان عقل
  2. جراحی فک پایین
  3. عمل غدد بزاقی
  4. برداشتن تومور
  5. درمان حنجره
  6. بیهوشی

این مطالعه نیز اشاره می‌کند که از آنجایی که کشیدن دندان عقل رایج‌ترین روشی است که می‌تواند منجر به آسیب LN شود. بنابراین متخصصان دندانپزشکی روش‌هایی را برای کاهش احتمال آسیب ایجاد کرده‌اند.

علائم آسیب عصب زبانی

اگر عصب زبانی شما آسیب ببیند. به احتمال زیاد هر یک از این علائم آسیب عصبی زبان را تجربه خواهید کرد:

  1. تغییر احساس در نواحی زبان، چانه یا لب پایین (شبیه به احساساتی که هنگام بی حس شدن دهان برای یک عمل دندانپزشکی یا زمانی که بیهوشی به آرامی از بین می‌رود)
  2. تغییر توانایی چشایی
  3. مشکل در صحبت کردن
  4. مشکل در خوردن
  5. دردی که ممکن است به صورت احساس سوزش تجربه شود.

از آنجایی که آسیب عصب زبانی بر صحبت کردن و چشیدن تأثیر می‌گذارد. آسیب عصب زبان می‌تواند زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد. خبر خوب این است که اکثر آسیب‌های عصب زبانی موقتی هستند. پس از هشت هفته، تقریباً 90 درصد جراحات خود به خود بهبود می‌یابند. آسیب عصب زبانی معمولاً هنگام برداشتن دندان عقل، که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود، در فک پایین رخ می دهد. این عارضه می تواند منجر به بی حسی، احساس سوزش و گاهی اوقات تغییر در طعم غذا یا نوشیدنی شود. این عارضه ممکن است فقط یک طرف زبان را درگیر کند.

اگر آسیب عصب زبانی بیش از شش ماه طول بکشد، متأسفانه آسیب احتمالاً دائمی است. علاوه بر علائم جسمی، آسیب موقت یا دائمی می‌تواند حرف زدن را دشوارتر کند و شاید مشکلات عاطفی ایجاد کند.

آسیب عصب زبانی

گزینه‌های درمانی برای آسیب عصب زبانی

ما اینجا هستیم تا نه تنها توصیه‌های درمانی را ارائه دهیم. بلکه امیدواریم که شما بتوانید درمان و راه حل پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید که دچار آسیب عصب زبانی شده‌اید. فوراً با متخصص دندانپزشکی یا پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است این گزینه‌های درمانی را توصیه کنند:

  1. داروهای تجویزی، مانند مسکن‌ها و داروهای ضد افسردگی
  2. لیزر درمانی برای بازگرداندن حس
  3. یکی از بسیاری از روش‌های جراحی، مانند نورولیز خارجی یا داخلی (برداشتن بافت اسکار)
  4. پیوندهای عصبی
  5. آرامش درمانی و هیپنوتیزم

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیباییی دهان و دندان می باشد.

چه کسی می‌دانست که زبان و عصب زبان تا این حد بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و بر سلامت دهان و عاطفه شما تأثیر گذاشته است؟ به همین دلیل مهم است که بدانید چه چیزی می‌تواند باعث آسیب عصب زبانی شود؟ بنابراین می‌توان در مورد اقدامات پیشگیرانه برای کاهش احتمال آسیب عصب زبانی صحبت کنید. همچنین، از علائم آن آگاه باشید تا بتوانید فوراً به دنبال درمان باشید.

8 دیدگاه دربارهٔ «آسیب عصب زبانی»

  1. سلام من به زبانم الان ۶ ماهه دراثر کشیدن دندان اسیب وارده شده یک طرف زبانم قرمزه و میسوزه خوب هم نمیشه چه کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی